Glömt lösenord:
Läs mer om hur du hämtar ett nytt lösenord här
Glömt användarnamn: Om du har ett svenskt personnummer och kan ditt lösenord kan du söka fram ditt användarnamn. Ditt användarnamn börjar alltid med "gus".
Behöver du hjälp med ditt studentkonto? Då kan du vända dig till Servicecenter.
Om du fyller i rätt inloggningsuppgifter men ändå inte kommer in kan du testa att aktivera ditt studentkonto igen. Om det inte fungerar att aktivera studentkontot igen eller om du inte har inloggningsuppgifter till antagning.se, BankID, eduID eller Freja eID Plus, kan du vända dig till Servicecenter för mer information.
Har du problem med ditt studentkonto kan du vända dig till Servicecenter.
Ditt studentkonto raderas när det har gått mer än 12 månader sedan senaste kursregistreringens slut. Innan studentkontot raderas skickas information till din studentmejladress.
Ditt studentkonto raderas inte om du har anmält studieuppehåll för de terminer du inte är registrerad i Ladok.
Om du inte har något svenskt personnummer behöver du besöka ett Servicecenter för att aktivera ditt studentkonto. Glöm inte att ta med en giltig legitimation, till exempel ett körkort eller pass.
Om du ska studera på distans ska du i första hand aktivera ditt studentkonto med hjälp av någon av metoderna ovan.
Om du inte kan aktivera ditt studentkonto själv behöver Servicecenter hjälpa dig. Det här gäller bland annat dig som inte har något svenskt personnummer eller du som har ett personnummer men inte längre är folkbokförd i Sverige. Följ stegen nedan för att få hjälp med att aktivera ditt studentkonto.
Servicecenter kommer att kontrollera uppgifterna och sedan skicka vidare instruktioner via e-post.
Om du har bytt namn hos Skatteverket ska namnet ändras automatiskt i Ladok inom 8 dagar. Om du har bytt personnummer eller om din namnändring inte har gått igenom behöver informationen dock ändras manuellt. Ta med dig giltig legitimation eller intyg från Skatteverket där ditt nya namn eller personnummer framgår och besök något av våra Servicecenter. Servicecenter vidarebefordrar informationen till Ladok som gör ändringen.
Kontakta Servicecenter
Hitta till Servicecenter
Läs mer om BankID (lämnar Studentportalen)
Läs om eduID (lämnar Studentportalen)
Läs mer om Freja eID (lämnar Studentportalen)
Vänligen notera att endast den utökade versionen (Freja eID Plus) går att använda på universitetet.
Aktivera med hjälp av BankID, antagning.se, eduID eller Freja eID Plus.
Så här behandlar universitetet dina personuppgifter
Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://studentportal.gu.se/e-tjanster/studentkonto/?selectedSegment=vad-gor-jag-om-jag-har-glomt-mina-inloggningsuppgifter-&tipFriend=true&tipUrl=http%3A%2F%2Fstudentportal.gu.se%2Fe-tjanster%2Fstudentkonto%2F%3FselectedSegment%3Dvad-gor-jag-om-jag-har-glomt-mina-inloggningsuppgifter-%26skipSSOCheck%3Dtrue&skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum:
2023-09-27