Till startsida
Vi har ett problem som gör det svårt att nå universitetet via e-post. Välj alternativa kontaktvägar för att komma i kontakt med universitetets funktioner och medarbetare.
Måndag 21 september 18:45

Studenthälsa vid Göteborgs universitet

Dekorativ bild

Du som student vid Göteborgs universitet har möjlighet att få stöd när du upplever ohälsa som är orsakad av dina studier. På den här sidan hittar du informationen som du behöver när du vill söka stöd.

Stöd- och hälsoinsatser för dig som student

Om du som student upplever att du har hälsobekymmer som är orsakade av dina studier kan du få stöd av universitetets leverantör av studenthälsa, till exempel i form av samtal. Feelgood Göteborg City är Göteborgs universitets leverantör av studenthälsa och det är de du ska kontakta vid behov av studenthälsovård.

Studenthälsovården kan erbjuda stöd när du har hälsobekymmer som är orsakade av dina studier. Om du är osäker på om ditt problem är orsakat av dina studier kan Feelgood hjälpa dig med den bedömningen, genom ett bedömningssamtal. Det är sedan Feelgoods bedömning som avgör om du får tillgång till stödinsatser eller om du behöver kontakta den allmänna hälso- och sjukvården. Det är inte alla studenter som får ett bedömningssamtal, utan om Feelgood bedömer att dina besvär inte är orsakade av studier kommer du att hänvisas direkt till den allmänna hälso- och sjukvården.

Hos Feelgood Göteborg City kan du få tillgång till individsamtal och olika insatser i grupp. Insatserna utgår alltid från ditt behov och tas fram i samråd med Feelgood. Om du får tillgång till individsamtal har du tre (3) fria samtal per kalenderår. Om du har behov av fler samtal kommer Feelgood kontakta Göteborgs universitet för att få fler samtal godkända för dig. Det är inte säkert att du får tillgång till fler samtal utan det beslutas från fall till fall utifrån behov.

Förutom fysiska besök finns det möjlighet att ha samtal via app, webb, mobil eller surfplatta. För att kunna få ett virtuellt besök krävs att du laddat ner Feelgoods app, som finns både till Android och iOS.
De insatser som finns i grupp är först och främst olika workshops och kurser kopplade till studenters hälsa.

Kontaktuppgifter till Feelgood

För att komma i kontakt med Feelgood kan du använda deras webbformulär. Första gången du använder webbformuläret behöver du aktivera ditt konto, via knappen Aktivera konto.

Feelgood webbformulär

Du kan även kontakta Feelgood på telefon eller via mail.

Tidsbokning eller rådgivning: 010-810 81 92

Telefontid: Måndag–fredag 08:00–17.00

Adress: Otterhällegatan 2, 411 18 Göteborg

Besökstid: Måndag–fredag 08:00–16:00

Vid avbokning: Avbokning måste ske via telefon eller e-post senast 24 timmar före inbokat besök. Uteblivet besök debiteras. För att avboka, ring 010-810 81 92 (avbokning via telefon kan enbart göras vardagar) eller maila student.goteborg@feelgood.se.

Vad kan studenthälsan inte hjälpa mig med?

Du kan alltid vända dig till universitets leverantör av studenthälsa Feelgood, men i vissa fall kommer de att hänvisa dig vidare. Det görs alltid en individuell bedömning om din upplevda ohälsa är orsakad av dina studier, vilket innebär att det skiljer sig från fall till fall om Feelgood kommer att hänvisa dig vidare till annan hälso- eller sjukvård. Generellt är det så att Feelgood erbjuder stöd för studierelaterad ohälsa, och om något inte är studierelaterat så bör du söka dig till den allmänna hälso- och sjukvården.

Om du har svårt att bedöma om din upplevda ohälsa är orsakad av studier kan du alltid vända dig till Feelgood för en första kontakt. Du behöver då vara beredd på att du kan bli hänvisad vidare om de bedömer att det du söker för inte är ohälsa orsakat av dina studier. Det kan även vara så att Feelgood kan ge dig visst stöd men hänvisa dig till annan vårdinstans för vidare stöd.

Internationella studenter till viss del få tillgång till mer stöd än nationella studenter hos Feelgood, eftersom internationella studenter inte alltid har full tillgång till hälso- och sjukvården i Sverige. Du kan läsa mer om detta under rubriken Hälsovård för internationella studenter.

Exempel på sådant som du kan få hjälp med hos Feelgood:

  • Stresshantering, exempelvis om du upplever att du inte hinner med studierna eller att skjuter upp saker för mycket (prokrastinering).
  • Ergonomi och arbetsbelastning, exempelvis att du får ont i muskler och leder av något moment i din utbildning.
  • Medicinska kontroller. Observera att du måste stämma av detta med din utbildning för att kunna få tillgång till sådana kontroller.
  • Oro som uppkommer av/i samband med dina studier.

Exempel på sådant som du inte kan få hjälp med hos Feelgood:

  • Stresshantering med koppling till ditt privata liv, exempelvis bostad, familj eller privatekonomi.
  • Utredningar, exempelvis för funktionsnedsättning eller för olika sjukdomar.
  • Utskrivning av medicin.
  • Stöd vid dokumenterade sjukdomar.
  • Stöd vid lättare sjukdomar, exempelvis förkylning och influensa.

Hälso- och sjukvården i Sverige

Vid hälsobekymmer som inte är orsakade av studier ska du ta kontakt med den allmänna hälso- och sjukvården. På Västra Götalandsregionens hemsida och på 1177 hittar du information om och kontaktuppgifter till hälso- och sjukvården.

Hälsovård för internationella studenter

För studenter som kommer från utanför EU och ESS-land fungerar universitetets leverantör av studenthälsa även som en vårdcentral. Det vill säga att du som internationell student utanför EU/ESS kan vända dig till aktuell leverantör för alla hälsobekymmer innan du får tillgång till den svenska hälso- och sjukvården.

Behandling av personuppgifter

Leverantören av studenthälsa får tillgång till följande personuppgifter från Ladok: namn, personnummer eller samordningsnummer, fakultet, institution, program och/eller fristående kurs. Detta för att Göteborgs universitet ska få tillgång till rapporter för att kunna sätta in rätt hälsoinsatser och för att se hur universitets studenter använder olika stödinsatser.

För mer information om hur Göteborgs universitet behandlar personuppgifter, se sidan om detta i Studentportalen.

Behandling av personuppgifter

Journalföring

Alla besök och kontakter med leverantören av studenthälsa journalförs. Enligt lag ansvarar leverantören för journalföringen och alla journaler ska arkiveras i minst 10 år.

Du som student har rätt att begära ut din journal och kontaktar då den aktuella leverantören av studenthälsa. Om du vill begära ut journaler för besök som skett hos Feelgood kontaktar du alltså Feelgood direkt, via student.goteborg@feelgood.se eller telefonnummer 010-810 81 92.

Om du vill begära ut journaler för besök som har skett hos den tidigare leverantören Akademihälsan, kontakta Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

Inspektionen för vård och omsorg (extern sida)

Sjukanmälan och studiemedel vid sjukdom

Du kan läsa mer om sjukanmälan och studiemedel vid sjukdom på sidan om studiemiljö.

Studiemiljö

Resurser för ett hållbart studieliv

Göteborgs universitet har tagit fram en sida med resurser som du kan använda för att främja god studiehälsa och ett hållbart studieliv.

Du måste vara inloggad med ditt studentkonto i Studentportalen för att komma åt sidan.

Resurser för ett hållbart studieliv

Sidansvarig: Utbildningsenheten|Sidan uppdaterades: 2020-09-10
Dela:

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://studentportal.gu.se/studiemiljo-regler/studenthalsa/?skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum: 2020-09-27

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?