Länkstig

Aktivera MFA för ditt konto

Ditt Microsoftkonto ska skyddas med hjälp av multifaktorautentisering, MFA. Det betyder att du behöver aktivera MFA för att kunna logga in i din studentmejl och övriga verktyg inom Microsoft 365.

Behöver du hjälp med MFA?

Om du redan har aktiverat MFA och har problem med inloggningen, kan du testa att ta bort kopplingen och sedan lägga till den på nytt via Hantera multifaktorsautentisering på ditt Microsoftkonto. Fler felsökningstips finns längre ned på denna sida. 

Har du fortfarande problem finns IT-support på plats på Servicecenter Haga under terminsstarten, läs mer här: Nyhet om support för MFA

Vad är MFA? 

Multifaktorautentisering innebär att inloggning sker i flera steg för att säkerställa att det är rätt person som loggar in. Genom MFA minskas risken att ditt studentkonto blir kapat vilket kan leda till virus som krypterar din information. 

Kom igång med MFA

Att aktivera MFA för ditt Microsoftkonto tar 5–10 minuter. Du behöver en dator och din mobiltelefon, och kan genomföra aktiveringen oavsett om du är ansluten till universitetets nät eller befinner dig någon annanstans. 

Behåll appen på din telefon!

Det är viktigt att du har kvar Microsoft Authenticator-appen på din telefon. Din säkra inloggning varar i upp till 90 dagar, men efter det behöver du använda appen igen för att kunna logga in. 

Instruktioner och guider

Hjälp med vanliga problem

Kontakt

Om du inte hittar svaret på din fråga på den här sidan kan du kontakta Servicecenter. För mer avancerade problem kan du via Servicecenter få hjälp av IT-supporttekniker. 

Servicecenter