Israel och Palestina: Hur ska vi förstå samtidsutvecklingen?

För studenter

Göteborgs universitet bjuder in studenter och medarbetare till ett seminarium med några av lärosätets egna experter för att ge en fördjupad förståelse av den senaste tidens våldsamma utveckling i Palestina och Israel.

Seminarium
29 apr 2024
Torgny Segerstedts-salen, Göteborgs universitets huvudbyggnad i Vasaparken
Antal platser

Seminariet hålls på svenska.
För deltagande krävs föranmälan och uppvisande av GU-kort vid entré.

Om seminariet

Göteborgs universitet är ett universitet för världen, ett universitet med kompetens kring den globala utvecklingen och med intresse för och engagemang i vad som händer av världen.

Med anledning av den senaste tidens utveckling i Israel och Palestina bjuder därför Göteborgs universitet in till seminarium med några av lärosätets egna experter. Hur kan vi få en fördjupad förståelse av den senaste tidens våldsamma utveckling?

13.00 Välkommen

13.05 Historia och historiska narrativ – Israel och Palestina
Helena Lindholm, professor i freds- och utvecklingsforskning
Isabell Schierenbeck, professor i statsvetenskap, gästprofessor vid Hebreiska universitetet i Jerusalem och affilierad forskare vid Centrum för Mellanösternstudier (CMES) vid Lunds universitet

13.30 Israels mål och säkerhetspolitiska strategier – Isabell Schierenbeck

13.45 Hamas mål och säkerhetspolitiska strategier – Michael Schulz, professor i freds- och utvecklingsforskning

14.00 Paus

14.10-15.00 Panelsamtal inkl öppna frågor 20 min.

Ett större seminarium om Israel och Palestina planeras till i början av höstterminen 2024.