Hand som håller i en jordglob
Foto: Porapak Apichodilok - Pexels

Workshop som rustar dig för din tid utomlands

Ska du resa till ett land som skiljer sig mycket från Sverige? Förbered dig genom att delta i en workshop där du får diskutera hur det är att leva i ett land med andra normer och värderingar kring till exempel jämställdhet, etnicitet, sexuell läggning och religion.

Workshopen Global Horizons vänder sig till dig som ska studera, praktisera eller göra datainsamling utomlands. För att förbereda dig för olika situationer som kan uppstå är det viktigt att du ökar medvetenhet om landet du ska resa till, särskilt om det finns potentiella politiska, ekonomiska och kulturella skillnader.

Du behöver inte resa så långt för att uppleva skillnader, därför kan även du som ska till ett land i Europa ha god nytta av att delta.

Om workshopen Global Horizons

Datum: 24 april 2024

Tid: Kl. 15:00-17:30

Plats: Studenternas Hus – Lingsalen, Götabergsgatan 17

Anmäl dig via den här länken senast den 14 april.

Presentationen och diskussioner i helgrupp sker på engelska. Gruppdiskussionerna är på både svenska och engelska.

Workshopen inleds med ett samtal med Urban Strandberg, som är docent i statsvetenskap och föreståndare och medgrundare för International Youth Think Tank.

Därefter delas deltagarna i olika diskussionsgrupper för att få möjlighet att diskutera fallstudier och reflektera över etiska och moraliska aspekter av sin utlandsvistelse.
Efter fikapausen samlas vi i storgrupp för att ta del av varandras reflektioner och tankar.

Välkommen!

International Centre, Göteborgs universitet