Byggnaden Kuggen och Dome of Visions
Foto: Julia Sjöberg

Vad händer närmast med IT-fakulteten?

Universitetet har startat en utredning om IT-fakultetens organisation. Beslut om vad som händer med fakultetsnivån kommer att fattas hösten 2024. Om fakultetsnivån avvecklas föreslås båda institutionerna flyttas i sin helhet till Naturvetenskaplig fakultet, respektive Samhällsvetenskapliga fakulteten. Samtliga utbildningar följer med institutionerna i flytten.

Vad vi vet just nu:

IT-fakultetens organisation håller på att utredas.

Vad förslaget i utredningen går ut på:

IT-fakultetens två institutioner föreslås i en rapport gå till varsin ny fakultet. Institutionen för data- och informationsteknik går till Naturvetenskapliga fakulteten, medan Institutionen för tillämpad IT går till Samhällsvetenskapliga fakulteten. Institutionerna går i det läget över i intakt form med bibehållen personalstyrka och alla utbildningar vid de båda institutionerna flyttas med till eventuell ny fakultet.

När vet vi om förslaget blir av:

Hösten 2024 ska ett beslut om eventuell avveckling av fakultetsnivån ”IT-fakulteten” vara fattat.

Orsaken till förslaget:

Chalmers har fattat ett beslut om att lämna Lindholmen och IT-fakultetens Chalmersintegrerade institution Data- och informationsteknik flyttar därför med stor sannolikhet till Chalmers Johanneberg runt 2029. IT-fakultetens kvarvarande institution Tillämpad IT behöver i det läget nya lokaler på fastlandet eftersom den akademiska miljön på Lindholmen anses bli för liten och kostsam, infrastruktur kommer fortfarande att behövas för en liten verksamhet. (Och pga Chalmers beslut om att lämna Lindholmen vill universitetsledningen även att fakultetsnivån "IT-fakulteten" som sådan avvecklas.)

Vad innebär förslaget för mig som går en utbildning på IT-fakulteten just nu?

Ingenting. Utbildningen fortsätter precis som vanligt.

IT-relaterade evenemang som arbetsmarknadsmässan GÖSTA kommer också att arrangeras precis som vanligt.

Kommer jag att behöva byta campus?

Nej, inte du som studerar just nu. Om det senare kommer att bli en flytt för din institution, ligger en sådan flytt i så fall flera år fram i tiden. Flyttarna påbörjas tidigast 2027, troligen runt 2029-30.

Kommer IT-fakultetens utbildningar försvinna vid en flytt till de tilltänkta fakulteterna?

Nej de flyttas över i sin helhet, precis som de är. Det finns ingen som helst avveckling planerad.

Kontakt:

Catharina Jerkbrant, kommunikationsansvarig vid IT-fakulteten