Foto: Johan Wingborg

Nominera din uppsats till hållbarhetspriset GUSTA

Är ämnet för din uppsats kopplat till hållbar utveckling? Då kan du nominera din uppsats till Göteborgs universitets hållbarhetspris GUSTA. Skicka in din ansökan innan 31 augusti!

Nu är ansökan för hållbarhetspriset GUSTA öppen. GUSTA-priset, som är en förkortning av Gothenburg University's Sustainability Thesis Award, lyfter fram de studenter vid Göteborgs universitet som med sitt engagemang har bidragit till enastående prestationer inom ämnet hållbar utveckling.

Vem kan ansöka?

Alla studenter som läser en kandidat-, magister-, eller masterexamen vid Göteborgs universitet och som skrev/skriver uppsats under hösten 2023 eller våren 2024.

Hur ansöker jag?

Din ansökan ska innehålla tre delar:

1. En sammanfattning av din uppsats (1 000 ord). Sammanfattningen används i den första urvalsprocessen. Du skriver sammanfattningen i formuläret för sammanfattning av uppsats (word) (filen laddas automatiskt ner).
  2. En handledares bedömning. Säkerställ att din handledare har skrivit en bedömning (cirka 500 ord). Använd formuläret för bedömning (word) (filen laddas automatiskt ner).
  3. Din uppsats, både pdf och länk.

Hela din ansökan ska innehålla uppsatsen, länk till uppsatsen, formuläret för sammanfattningen och formuläret för handledarens bedömning. Detta mejlar du till gusta@gu.se innan 31 augusti 2024.

Hur väljs pristagarna?

Pristagarna väljs av en kommitté som består av åtta professorer från åtta olika fakulteter. Det främsta bedömningskriteriet är att visa på en integration av de olika dimensionerna av hållbar utveckling (ekologisk, social och ekonomisk) och en reflektion av hållbarhetsmålen.

Vad är hållbarhetspriset GUSTA?

GUSTA är ett projekt som uppmärksammar och ger bidrag till enastående uppsatser om hållbar utveckling och relaterade ämnen. Priset ska motivera studenter till att kritiskt engagera sig i hållbarhetsfrågor och bidra med kunskap för en mer hållbar värld.

Samhällsvetenskapliga fakulteten
Sahlgrenska akademin