Arbeta med källor och referenser
Att arbeta med källor och referenser är en central del av det akademiska skrivandet. Genom att använda referenser i din text visar du vilka källor informationen kommer ifrån. Referenser är hänvisningar till källorna.
Källor i ett akademiskt sammanhang är till exempel läroböcker, vetenskapliga artiklar och rapporter. Du använder källorna som en utgångspunkt för det du skriver och som ett stöd för ditt resonemang. Genom att använda källor visar du att du känner till tidigare forskning som gjorts inom det ämnesområde du skriver om. Det är viktigt att du kan hantera källorna på ett korrekt sätt i den löpande texten och i en referenslista så att läsaren vet varifrån du har hämtat dina kunskaper.
Skriva med referenser
Referenser är viktiga beståndsdelar i en akademisk text och anges både i den löpande texten och i en referenslista. Referenser anges med hjälp av ett referenssystem. Det finns huvudsakligen tre olika referenssystem: parentessystem, fotnotssystem och nummersystem. Inom de olika referenssystemen finns stilar, som Harvard, Oxford och Vancouver. Vilket referenssystem som är vanligast kan skilja sig åt mellan ämnesområden. Om du är osäker på vilket system eller vilken stil du ska använda kan du fråga din lärare.
Det finns olika sätt att ange referensen i texten beroende på om du fokuserar på källans information eller om du särskilt vill lyfta fram författaren eller författarna till källan. När du för ett resonemang med stöd i källor kan du hänvisa till källan i slutet av meningen, vilket innebär att din egen röst framstår tydligare i texten. Med parentessystemet kan det se ut som i exemplet:
Skrivandet har många utmaningar (Andersson, 2023).
Om du särskilt vill lyfta fram författaren till källan och göra författarens röst tydlig i texten kan du skriva namnet i den löpande texten. Det kan göras på olika sätt. Med parentessystemet kan det se ut som i exemplen:
Enligt Andersson (2023) har skrivandet många utmaningar.
Andersson (2023) diskuterar skrivandets många utmaningar.
Sammanfatta källor
Att referera innebär att du använder och återger sådant du lärt dig av andras texter genom att sammanfatta och formulera innehållet med dina egna ord. Det förutsätter att du har läst källorna så noga att du förstår vad författarna vill ha sagt. Det är viktigt att du tänker igenom syftet med din sammanfattning eftersom det är avgörande för vad du väljer att ta med.
Du refererar till källorna med olika verb (referatmarkörer). Ditt val av referatmarkör kan signalera till läsaren hur du förhåller dig till det som står i texterna du refererar till.
Här är några exempel på verb som kan användas som referatmarkör i olika syften:
- menar eller skriver signalerar att du är neutral
- påstår eller hävdar signalerar att du tar avstånd
- visar eller pekar på signalerar att du håller med.
När du väljer referatmarkör kan du också visa vad en författare gör i sin text och vad det är du vill lyfta fram. Är det en diskussion som författaren för eller en särskild poäng som du vill belysa? Då kan du använda en referatmarkör som signalerar just detta så att din formulering blir tydlig och precis:
Andersson diskuterar hur …
Andersson poängterar att …
Andersson problematiserar …
Du behöver också lägga till referensen med namn och årtal. Det gäller oavsett vilket referenssystem du använder. Om du till exempel använder ett parentessystem kan det se ut så här:
Andersson diskuterar hur … (Andersson, 2023).
I Andersson (2023) diskuteras hur …
Citera källor
Ett citat är ett avsnitt av en text som du återger ordagrant. En vanlig rekommendation är att inte använda för många eller för långa citat men det kan ändå vara befogat att citera, till exempel när du ska definiera ett begrepp eller när du vill diskutera ett särskilt påstående. Det kan också vara befogat att citera när något i källan är så kärnfullt formulerat att effekten skulle gå förlorad om du skulle sammanfatta det med egna ord.
Tänk på att citatet som du väljer ska tillföra något till ditt resonemang och att det inte ska stå okommenterat. Du behöver förklara för läsaren vad du vill visa med citatet, till exempel med formuleringar som:
Citatet är ett exempel på …
Av citatet framgår att …
Citatet visar hur …
Citat kan skrivas in i texten på tre sätt: som invävt citat, självständigt citat eller blockcitat. När formuleringen du vill citera består av några ord, eller upp till två–tre rader text, kan citatet vävas in i din text och omges av citattecken (”…”). Här är ett exempel på ett invävt citat:
Andersson menar att skrivandet har ”många utmaningar” (2023, s. 55).
Ett självständigt citat kan infogas i texten på det här sättet:
Andersson (2023, s. 55) skriver: ”Skrivandet har många utmaningar.”
När texten du vill citera är längre än tre rader rekommenderas i stället blockcitat. Blockcitat är ett fristående stycke som du skiljer från övrig löpande text genom indrag i vänstermarginalen och ibland även i högermarginalen. Det är vanligt att samtidigt minska radavståndet och teckenstorleken för att ytterligare markera att det rör sig om ett citat. Vid blockcitat används inte några citattecken.
Alla citat ska följas av en referens till källan, tillsammans med sidhänvisning.
Att citat ska återges ordagrant innebär att du inte får ändra på något i den text som du citerar, inte ens stavfel. Ett sätt att visa att felet finns i texten som du citerar är att skriva [sic] efter ordet som har ett fel. Det skulle kunna se ut som i exemplet:
Andersson (2023, s. 55) skriver: ”Skrivadnet [sic] har många utmaningar.”
Sammanställa en referenslista
Alla källor du använder och refererar till ska finnas i en referenslista (ibland kallad källförteckning eller litteraturlista) i slutet av din text. Hur litteraturlistan ska se ut beror på vilket referenssystem och vilken stil du använder.
Guider till referensstilar
- APA-lathunden: en snabbguide från Utbildningsvetenskapliga fakulteten
- Chicago
- Harvard
- MLA Modern Language Association
- Oxford
- Vancouver på svenska
Kontakta universitetsbiblioteket om du har frågor om informationssökning och referenshantering.
Referenshantering i Endnote och Zotero
Det finns referenshanteringsprogram som kan användas för att samla och utforma referenser och referenslista. Programmen kan underlätta för dig att hålla ordning på referenserna i din text enligt det referenssystem och den stil du valt att använda.
Universitetsbiblioteket erbjuder visningar och information om hur du kommer i gång med att använda referenshanteringsprogrammen Endnote och Zotero.
Plagiering – vad är det?
Plagiering innebär i akademiska sammanhang att presentera någon annans text eller annat material som om det vore ens eget, till exempel genom att inte ange källa eller markera ett citat.
Exempel på plagiering är att:
- Använda formuleringar ur någon annans arbete och endast byta ut några få ord mot synonymer oavsett om du anger källan eller inte.
- Omformulera och återge innehållet i någon annans arbete utan att ange källan.
- Återge någon annans text genom en ordagrann översättning, utan att visa att det är ett citat som du översatt.
- Kopiera och återge tabeller, diagram eller bilder från någon annans arbete utan att ange källan.
Plagiering är allvarligt och ses som ett brott mot god akademisk sed. Om en student misstänks för plagiering behandlas ärendet av universitetets disciplinnämnd.