Länkstig

Examen

En examen är ett bevis på att du genom dina studier har tillägnat dig kunskaper upp till en viss nivå. När du är klar med dina studier och vill ta ut en examen måste du själv ansöka om den. Att få ett examensbevis utfärdat kostar ingenting.

Ansök om examen 

Du kan ansöka om examen på webben genom att logga in på Ladok. Om du inte kan ansöka via Ladok kan du istället ansöka via pappersblankett.  

Du ansöker om att få din examen utfärdad vid det lärosäte där du läst den sista av de kurser som ska ingå i examen.

För att få en examen utfärdad måste de kurser du uppgett i din examensansökan uppfylla examenskraven. Läs om Examensregler.

Efter att du skickat in din ansökan

Du kommer inte att få en bekräftelse på att din ansökan mottagits. Din ansökan placeras i kö. Ansökningarna handläggs i turordning utifrån ankomstdatum. Om något är oklart eller behöver kompletteras blir du kontaktad via e-post eller telefon.

Fyllt i fel uppgifter?
Om du kommer på att du har fyllt i fel uppgifter i ansökan meddelar du detta till Sektionen för examen via vårt kontaktformulär. Då kan din handläggare rätta till felet. Om du redan har kontakt med din handläggare kan du mejla direkt till hen.

 

Handläggningstid

  • För generell examen (kandidat, magister- och masterexamen), konstnärlig examen samt lärarexamen är handläggningstiden upp till 8 veckor. 
  • För övriga yrkesexamen och forskarexamen är handläggningstiden upp till 3 veckor. 
  • Ansökningar behandlas i turordning utifrån ansökningsdatum. Beroende på arbetsbelastning kan handläggningstiden variera under året och till exempel bli längre vid högt söktryck. 

Hitta information om hur det går med din ansökan
Du kan se att din ansökan är mottagen i Ladok via tjänsten ”Ärenden”. Där finns också ärendenummer för din ansökan, datum då ansökan inkom och eventuellt tilldelad handläggare. Det är först när kötiden är slut och vi arbetar med din ansökan som du kan se handläggarens namn.

Överklagande
Om din ansökan om examen avslås har du rätt att överklaga beslutet.
Mer om hur man överklagar

Examensbevis

Examensbeviset är en värdehandling inför framtiden antingen du vill fortsätta studera, forska eller börja arbeta. För många arbetsgivare är ett examensbevis ett krav när du söker arbete och det kan även vara ett lönekriterium.

På examensbeviset framgår det vilken examen som utfärdats, vilka kurser som ingår, betyg på kurserna och vilket datum de avslutades, samt datumet då examensbeviset utfärdades. Examensbeviset är både på svenska och engelska. Tillsammans med examensbeviset bifogas ett Diploma Supplement som utfärdas på engelska och beskriver utbildningen och dess plats i utbildningssystemet.

Göteborgs universitet utfärdar enbart digitala examensbevis sedan 5 november 2018. Du får ett e-postmeddelande om att ditt examensbevis har utfärdats. Därefter kan du logga in i Ladok och hämta ditt examensbevis, som du sedan kan skicka vidare till arbetsgivare och andra lärosäten digitalt. Du kan hämta beviset hur många gånger som helst. Dokumentet är en PDF och innehåller en e-stämpel. E-stämpeln styrker att det är ett äkta dokument, och fungerar enbart om beviset öppnas och läses digitalt.

Du som har digitalt examensbevis utfärdat innan 1 januari 2024 fick ditt examensbevis sänt till dig via e-post. Ditt dokument är en PDF och innehåller en e-signering. E-signeringen styrker att det är ett äkta dokument, och fungerar enbart om beviset öppnas och läses digitalt.

Ett digitalt examensbevis går inte att få för en examen som redan är utfärdad i pappersformat.

Verifiera och dela examen

Det finns flera olika sätt som du kan använda för att verifiera och dela uppgifter om din examen.

Frågor och svar

Kontakt

Telefontid

Du kan kontakta oss via telefon på 031-786 1850. Vi har telefontid måndag–onsdag, klockan 9.00-11.00.

OBS! Telefontiden kommer vara stängd tisdag 10 december och onsdag 11 december.

Postadress:

Göteborgs universitet
Utbildningsenheten
Sektionen för examen
Box 100, 405 30 Göteborg

Allmän handling

Göteborgs universitet är en statlig myndighet och inkomna handlingar via post och kontaktformulär kan räknas som allmänna. En allmän handling är offentlig och kan begäras ut, om den inte omfattas av sekretess.