Till startsida
Under morgonen den 21 november går det inte att söka efter kursplaner och litteraturlistor pga en uppdatering.
Onsdag 20 november 21:48

Studentkonto

Med ditt studentkonto loggar du in i Studentportalen och får tillgång till lärplattformarna GUL och Canvas, Ladok, Wifi, beställning av GU-kort och mycket mer. För att kunna använda ditt studentkonto måste du först aktivera det.

Aktivera ditt studentkonto

Som ny student vid Göteborgs universitet behöver du aktivera ditt studentkonto. Om du har ett svenskt personnummer och inloggning till antagning.se eller till eduID kan du själv aktivera ditt studentkonto. EduID är en e-kontotjänst som gör att du kan aktivera och hantera studentkonton på olika lärosäten under hela din studietid.

När du aktiverar ditt studentkontot via antagning.se eller eduID visas ditt användarnamn direkt på skärmen och du får själv välja ett lösenord.

Observera att du måste vara antagen till en kurs eller ett program vid Göteborgs universitet för att kunna aktivera ditt studentkonto. Du kan aktivera ditt konto tidigast ungefär två veckor innan kursstart.

Aktivera ditt studentkonto

Om du inte kan aktivera ditt studentkonto

Om du inte har ett svenskt personnummer eller saknar inloggningsuppgifter till antagning.se och eduID kan du inte aktivera ditt studentkonto själv. Servicecenter kan då hjälpa dig att aktivera ditt studentkonto, dock tidigast ungefär två veckor innan kursstart.

Av säkerhetsskäl kan Servicecenter inte lämna ut lösenord på e-post. Du kan få dina kontouppgifter på något av våra Servicecenter i Göteborg eller med post till den adress vi har i Ladoksystemet. 

Kontakta Servicecenter

Vanliga frågor

  • Vad gör jag om jag har glömt mina inloggningsuppgifter?

    Om du har ett svenskt personnummer och har inloggningsuppgifter till antagning.se eller till eduID kan du sätta ett nytt lösenord till ditt studentkonto.

    Sätt ett nytt lösenord

    Om du har ett svenskt personnummer och kan ditt lösenord kan du söka fram ditt användarnamn. Ditt användarnamn börjar alltid med "gus".

    Sök användarnamn

    Behöver du hjälp med ditt studentkonto? Då kan du vända dig till Servicecenter. 

    Kontakta Servicecenter

    Hitta till Servicecenter

  • Jag kan mina inloggningsuppgifter men kan ändå inte logga in

    Om du fyller i rätt inloggningsuppgifter men ändå inte kommer in kan du testa att aktivera ditt studentkonto igen. Om det fortfarande inte fungerar kan du vända dig till Servicecenter. 

    Aktivera ditt studentkonto

    Kontakta Servicecenter

  • Vart kan jag vända mig med frågor om mitt studentkonto?

    Har du problem med ditt studentkonto kan du vända dig till Servicecenter. 

    Kontakta Servicecenter

    Hitta till Servicecenter 

  • Internationell student utan svenskt personnummer

    Om du inte har ett svenskt personnummer kan du inte aktivera ditt studentkonto själv. 

    Servicecenter kan hjälpa dig med dina inloggningsuppgifter, men av säkerhetsskäl kan vi inte lämna ut lösenord på e-post. Du kan få dina kontouppgifter på något av våra Servicecenter i Göteborg eller med post till den adress som finns i vårt Ladok system (kan t.ex. vara folkbokföringsadress).

    Kontakta Servicecenter

    Hitta Servicecenters adresser och öppettider

    Om du har en registreringsdeadline och är orolig för att inte hinna få dina inloggningsuppgifter i tid, kan du kontakta studieadministrationen på din institution och be dem hjälpa dig med registreringen. 

    Lista på alla våra institutioner

     

     

  • Hur länge har jag kvar mitt studentkonto?

    Om du inte har varit registrerad i Ladok på två sammanhängande terminer raderas ditt studentkonto. Innan studentkontot raderas skickas alltid information till din studentmejladress. 

    Ditt studentkonto raderas inte om du har anmält studieuppehåll för de terminer du inte är registrerad i Ladok.

     

  • Hur loggar jag in på lärplattformarna Canvas och GUL?

    För att logga in på lärplattformarna Canvas och GUL använder du inloggningsuppgifterna till ditt studentkonto. Du måste vara registrerad för att få tillgång till din kurs i Canvas eller GUL. Din institution ansvarar för att informera dig om vilken lärplattform din kurs använder. 

    Gå till Canvas/GUL

     

  • Hur loggar jag in på wifi?

    För att logga in på det trådlösa nätverket eduroam lägger du till @gu.se efter ditt användarnamn (gus••••••@gu.se) och ditt vanliga lösenord

    Läs mer om eduroam

  • Vad gör jag om jag har ändrat namn eller personnummer?

    Om du har bytt namn hos Skatteverket ska namnet ändras automatiskt i Ladok inom 8 dagar. Om du har bytt personnummer eller om din namnändring inte har gått igenom behöver informationen dock ändras manuellt. Ta med dig giltig legitimation eller intyg från Skatteverket där ditt nya namn eller personnummer framgår och besök något av våra Servicecenter. Servicecenter vidarebefordrar informationen till Ladok som gör ändringen.

    Kontakta Servicecenter

    Hitta till Servicecenter
     

     

Sidansvarig: Servicecenter|Sidan uppdaterades: 2019-09-12
Dela:

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://studentportal.gu.se/e-tjanster/studentkonto/?skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum: 2019-11-21

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?