Fler studieplatser på Medicinareberget

I källaren till Medicinarelängan och på plan 3 i Lundbergslaboratoriet har totalt 140 nya studieplatser skapats för Sahlgrenska akademins och Naturvetenskapliga fakultetens studenter. Det är grupprum, enskilda platser och samarbetsytor.

Huvudingången ligger mellan Medicinaregatan 7B och 9A, efter restaurangen Salt & Syra i färdriktningen Hälsovetarbacken. För att komma till studieplatserna i Lundbergslaboratoriet använder du huvudingången på Medicinaregatan 9C.

Samtidigt har 120 skåp, nya och återbrukade, placerats runt studieplatserna. De nya skåpen är opersonliga och du låser och öppnar skåpet med ditt GU-kort. Tanken är inte att du ska ha saker i skåpen över natten, utan de låses automatiskt upp efter 12 timmar.

Ett av projektets mål var att använda återbrukat material. Förutom den lösa inredningen, har även Akademiska Hus bland annat återbrukat lister och golvmattor. Samtidigt har man inte gett avkall på känsla och kvalitet.

– Jag tycker att vi har lyckats bra utifrån att vi har haft som mål att använda så mycket återbrukad lös inredning som möjligt, säger Jon Karlsson, projektledare på enheten GU fastighet och hållbar utveckling.

Mimmi Kimming har varit studenternas representant i styrgruppen.
– Jag tycker verkligen att vårt perspektiv har tagits till vara. Till exempel har man lyssnat på att vi behöver lite större bord än vad man kanske först tänkt för att vi ska få plats med både dator och böcker, säger Mimmi.

Bild på trappan och hissen ner till studieplatserna i källarplan.
Huvudentrén mellan Medicinaregatan 7B och 9A.
Foto: Anette Nilsson
Bord och stolar i foajén nedanför trappan.
Foajé liknande utrymme nedanför trappan från huvudentrén.
Foto: Anette Nilsson
Ett rum med bord, stolar och whiteboard.
Ett exempel på ett av många grupprum.
Bild av nya skåp.
De nya skåpen
Foto: Anette Nilsson
Bild av soffa med höga sidostycken och tak.
Mysig studieplats
Foto: Anette Nilsson
Bild av en storlokal med många studieplatser och många fönster.
Lokalerna är väldigt ljusa fast de ligger i källarplan
Foto: Anette Nilsson
Bild av ett grupprum med runt bord och fyra gula fåtöljer.
Ytterligare exempel på ett av många grupprum
Foto: Anette Nilsson
Bild av ett stort högt bord med åtta stycken höga pallar runt om.
Gemensam arbetsyta
Foto: Anette Nilsson
Bild av flera studieplatser i Lundbergslaboratoriet.
Studieplatser i Lundbergslaboratoriet

Sahlgrenska akademin