Statistik känns svårt för många. Men Anna Winkvist får studenter att fatta – och till och med gilla det. Nu får hon Sahlgrenska akademins pedagogiska pris 2025.
Bild
Anna Winkvist är i grunden nutritionist, utbildad vid Karolinska Institutet, och disputerad vid Cornell University i New York, USA. Hon kom till Göteborgs universitet 2004 efter en tidigare professur i epidemiologi i Umeå.
Foto: Johan Wingborg
– Jag har alltid tyckt om att förklara. Redan när jag själv pluggade hjälpte jag ofta kursare att förstå statistik. Det ger en direkt tillfredsställelse att se hur intresset tänds som ett ljus i blicken, säger Anna och fortsätter:
– Jag kommer från en familj där undervisning var självklart. Min farfar var folkskollärare, och mina båda föräldrar och deras syskon och partners jobbade också som lärare. Hos oss var det naturligt att undervisa, och det gjordes med stolthet. Jag tror jag har det i blodet.
Som ett nytt språk
Som lärare på dietistprogrammet vid Göteborgs universitet ansvarar Anna för kursen i vetenskaplig metod på magisternivå. I kursen får studenterna arbeta med verkliga data, normalfördelningar, T-tester och forskningsfrågor som rör kost och hälsa. Målet är att ge verktyg som gör statistiken begriplig – och relevant.
– Att lära sig statistik är som att lära sig ett nytt språk. Många tror att det är för svårt. Men med bra struktur och tydlig pedagogik kan man knäcka koden. Jag säger alltid i början av kursen: alla kan lära sig statistik – det handlar inte om medfödd talang.
Alla klarar kursen
Anna lägger stor vikt vid återkoppling. Genom återkommande flervalsövningar under kursens gång ser hon vilka som behöver mer stöd.
– Jag har aldrig behövt underkänna en student. En del behöver komplettera eller justera sina slutinlämningar, men till slut klarar alla det. Studenter som trodde att de aldrig skulle kunna lära sig statistik blir ofta intresserade och nyfikna. Det är det bästa.
Kursen har också väckt intresse för forskning. Flera tidigare studenter har fortsatt till magister- och forskarutbildning, och berättat att just denna kurs öppnade dörren.
En levande miljö
Det finns en stark akademisk miljö kringklinisk nutrition vid Göteborgs universitet, som kopplar samman grundutbildning, avancerad nivå och forskning.
Även studenter från andra utbildningar – som läkar- och sjuksköterskeprogrammen – efterfrågar ofta mer näringslära.
– Intresset är stort, och andra vårdyrken inser hur viktig kunskapen är. Många folksjukdomar hänger ihop med kost och fysisk aktivitet. Även om jag vet att det är trångt i schemat, tycker jag att näringslära borde ha en tydligare plats i fler utbildningar, säger Anna.
Ett viktigt erkännande
Anna Winkvist får priset för sin fleråriga och uppskattade lärargärning, som präglas av djup ämneskunskap, pedagogisk skicklighet och ett starkt engagemang. Med utmärkelsen följer även 100 000 kronor som ska användas till pedagogisk utveckling. Utöver kursen "Klinisk nutrition – vetenskaplig metod" är hon handledare och examinator för dietisstudenternas kandidatuppsats. Hon ägnar också mycket tid åt forskning, bland annat om matvanors koppling till sjukdom på befolkningsnivå, hur kost kan användas som behandling vid olika sjukdomar och hur kostvanor kan mätas med hjälp av blod- och urinprov.
Att få det pedagogiska priset betyder mycket, säger Anna.
– Det är inte lika vanligt att man uppmärksammas för undervisning som för forskning, så det känns väldigt roligt. Jag är stolt över att vara en del av det här sammanhanget.