Propalestinsk manifestation i Vasaparken

Under tisdagsmorgonen slog propalestinska demonstranter upp tält framför universitets huvudbyggnad i Vasaparken. Demonstranterna kräver bland annat att Göteborgs universitetet ska bryta alla samarbeten med Israel.

Framför huvudbyggnaden är ett 20-tal tält resta och ett par palestinska flaggor är hissade. Allt går mycket lugnt till. Rektor Malin Broberg har talat med representanter för demonstrationen.

– Som universitet står vi för demokrati, yttrandefrihet och mänskliga rättigheter. Alla har rätt att uttrycka sin mening, och jag har full förståelse för att människor vill visa sin ilska och frustration. Så länge demonstrationen inte stör vår verksamhet är det inte upp till oss att ha åsikter om på vilket sätt människor nyttjar sina demokratiska rättigheter, säger Malin Broberg.

Demonstranterna kräver att Göteborgs universitet ska bryta alla samarbeten med Israel. Vad säger du om det?

– För det krävs att Sveriges regering intar en annan hållning. I grunden tror universitet på akademiska samarbeten som en bas för demokrati och framsteg som kommer alla människor till godo, säger Malin Broberg.

Det är inte bara i Göteborg som propalestinska demonstranter slagit upp tält i anslutning till universitetsbyggnader. Likande demonstrationer genomförs även i Lund, Stockholm och Örebro.

Uppdatering 20 maj: Mer info om tältmanifestationen i Vasaparken

Göteborgs universitet har samlat all information om manifestationen på sidan Med anledning av tältmanifestationen i Vasaparken på gu.se