Länkstig

Konferens om utbildning för lekresponsiv undervisning i förskola

För studenter och allmänhet

Välkommen till avslutningskonferens för forskarskolan PRECEC - Utbildning för lekresponsiv undervisning i förskolan för social och kulturell hållbarhet! Konferensen riktar sig till alla som intresserar sig för förskola och förskoleforskning - lärare och forskare, studenter och personal i förskola och förskoleklass.

Föreläsning,
Seminarium
Datum
13 nov 2025
Tid
10:00 - 15:45
Plats
Pedagogen, hus A, Kjell Härnqvistsalen

Bra att veta
Konferensen är gratis men föranmälan krävs. Sista datum för anmälan har passerat.
Arrangör
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande samt forskarskolan PRECEC

PRECEC är en nationell forskarskola för förskollärarutbildare som finansieras av Vetenskapsrådet och har syftet att utbilda för lekresponsiv undervisning i förskolan för social och kulturell hållbarhet. Forskarskolan är ett samarbete mellan: Göteborgs universitet, Högskolan i Kristianstad, Linnéuniversitetet och Malmö universitet.

Vid konferensen presenteras alla avhandlingsprojekt inom forskarskolan som pågick mellan 2020-2025. 

Program

10-10.15       
Introduktion 

10.15-11.00 
Föreläsning om PRECEC (Niklas Pramling)

11.15-12.00 
Pass 1: Parallella sessioner med presentationer av avhandlingsprojekt

12.00-13.00 
Lunch på egen hand

13.00-13.45 
Pass 2: Parallella sessioner med presentationer av avhandlingsprojekt

14.00-14.45 
Pass 3: Parallella sessioner med presentationer av avhandlingsprojekt

15.00-15.30 
Panelsamtal

15.30-15.45 
Avslutning

Medverkande doktorander

  • Anna Henriksson (Högskolan i Kristianstad)
  • Emelie Chauvet (Göteborgs universitet)
  • Hiba Abou-Taouk (Göteborgs universitet)
  • Kristina Lund (Högskolan i Kristianstad)
  • Kristine Hultberg Ingridz (Malmö universitet)
  • Lena Karlsson (Linnéuniversitetet)
  • Madeleine Brodin Olsson (Göteborgs universitet)
  • Maria Lundvin (Linnéuniversitetet)
  • Sofije Shengjergij (Göteborgs universitet)

Välkomna!

Niklas Pramling (Göteborgs universitet), Andreas Redfors (Högskolan i Kristianstad), Hanna Palmér (Linnéuniversitetet), Ann-Christine Vallberg Roth (Malmö universitet) och Malin Nilsen (Göteborgs universitet)


För studenter vid:
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande