Länkstig

Konferens om utbildning för lekresponsiv undervisning i förskola

För studenter och allmänhet

Välkommen till avslutningskonferens för forskarskolan PRECEC - Utbildning för lekresponsiv undervisning i förskolan för social och kulturell hållbarhet! Konferensen riktar sig till alla som intresserar sig för förskola och förskoleforskning - lärare och forskare, studenter och personal i förskola och förskoleklass.

Föreläsning,
Seminarium
Datum
13 nov 2025
Tid
10:00 - 15:45
Plats
Pedagogen, hus A, Kjell Härnqvistsalen

Bra att veta
Konferensen är gratis men föranmälan krävs. Sista datum för anmälan är 6 november.
Arrangör
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande samt forskarskolan PRECEC

PRECEC är en nationell forskarskola för förskollärarutbildare som finansieras av Vetenskapsrådet och har syftet att utbilda för lekresponsiv undervisning i förskolan för social och kulturell hållbarhet. Forskarskolan är ett samarbete mellan: Göteborgs universitet, Högskolan i Kristianstad, Linnéuniversitetet och Malmö universitet.

Vid konferensen presenteras alla avhandlingsprojekt inom forskarskolan som pågick mellan 2020-2025. 

Program

10-10.15       
Introduktion 

10.15-11.00 
Föreläsning om PRECEC (Niklas Pramling)

11.15-12.00 
Pass 1: Parallella sessioner med presentationer av avhandlingsprojekt

12.00-13.00 
Lunch på egen hand

13.00-13.45 
Pass 2: Parallella sessioner med presentationer av avhandlingsprojekt

14.00-14.45 
Pass 3: Parallella sessioner med presentationer av avhandlingsprojekt

15.00-15.30 
Panelsamtal

15.30-15.45 
Avslutning

Medverkande doktorander

  • Anna Henriksson (Högskolan i Kristianstad)
  • Emelie Chauvet (Göteborgs universitet)
  • Hiba Abou-Taouk (Göteborgs universitet)
  • Kristina Lund (Högskolan i Kristianstad)
  • Kristine Hultberg Ingridz (Malmö universitet)
  • Lena Karlsson (Linnéuniversitetet)
  • Madeleine Brodin Olsson (Göteborgs universitet)
  • Maria Lundvin (Linnéuniversitetet)
  • Sofije Shengjergij (Göteborgs universitet)

Välkomna!

Niklas Pramling (Göteborgs universitet), Andreas Redfors (Högskolan i Kristianstad), Hanna Palmér (Linnéuniversitetet), Ann-Christine Vallberg Roth (Malmö universitet) och Malin Nilsen (Göteborgs universitet)


För studenter vid:
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande