Kontoanmälan för studenter som arbetar för universitetet

För att vi ska kunna betala ut din lön måste du anmäla konto i Swedbanks kontoregister. Det kan du göra med BankID. Du som har konto i utländsk bank eller saknar BankID behöver uppsöka något av Swedbanks kontor.

Om Swedbanks kontoregister

Göteborgs universitet betalar ut lön via Swedbanks lön- och utbetalningssystem. För att vi ska kunna betala ut lön till dig behöver du anmäla ditt bankkonto till Swedbanks kontoregister.  Även du som är kund hos Swedbank måste anmäla ditt konto.

Det konto du anmäler gäller för alla utbetalare som använder Swedbanks betalningssystem. Om du redan har anmält ett konto i registret kan du enkelt se vilket konto som är registrerat och ändra det.

Processen för att registrera och ändra ditt konto varierar beroende på om du har BankID och om du vill registrera ett svenskt eller utländskt bankkonto.

Swedbanks information om kontoregistret

Anmäl svenskt konto med BankID

Det enklaste sättet att anmäla konto är via BankID direkt till Swedbank. Det blir då aktivt för insättning inom två vardagar.

Om du vill ändra ditt konto kan du också göra det med hjälpa av BankID. När du har loggat in visas din befintliga kontokoppling. Om du vill göra ändringar, lägger du till ett nytt konto. Det gamla kontonumret ersätts automatiskt av det nya.

Anmäl svenskt konto utan BankID

Om du saknar BankID ska du besöka något av Swedbanks kontor och legitimera dig med giltig svensk identitetshandling. Du ska även uppge ett så kallat SUS-avtalsnummer, för att kontot ska kopplas till universitetets löneutbetalning. Göteborgs universitets SUS-avtalsnummer är 042258.

Sök efter närmaste Swedbank-kontor

Giltig legitimation för dig med samordningsnummer

Om du har samordningsnummer behövs följande dokument för att identifiera dig:

• Giltigt utländskt nationellt pass som visar medborgarskap. För länder inom Schengensamarbetet gäller även nationellt ID-kortet med angiven nationalitet.
  • Ett registerutdrag från Skatteverket som visar ditt samordningsnummer.

Anmäl utländskt konto

Vill du anmäla ditt konto i en utländsk bank kan du göra det på något av Swedbanks kontor.

Viktgit att veta:

• Du behöver personligen besöka kontoret och visa giltig legitimation, fullmakt godtas inte av banken med anledning av bankens identitetskontroll.
  • Inför besöket ska du fylla i och ta med dig universitetets blankett för Salary Account, Swedbanks blankett för kontoanmälan till utländsk bank. Blanketten finns enbart tillgänglig för inloggad personal på vår Medarbetarportal, men din kontaktperson på universitetet kan ge den till dig.
  • Vid besöket ska du även uppge ett så kallat SUS-avtalsnummer, för att kontot ska kopplas till universitetets löneutbetalning. Göteborgs universitets SUS-avtalsnummer är 042258.
  • Enligt lag måste banken förstå hur du vill använda ditt konto, därför är det bra om du tar med till exempel anställningsavtal, lönebesked, eller kontoutdrag eller ekonomisk översikt från tidigare bank.
  • Banken kan behöva be dig om ytterligare underlag för att ansökan ska bli komplett. När banken har fått alla handlingar kommer de att kontakta dig för att berätta hur ni går vidare.

Sök efter närmaste Swedbank-kontor