Tre studenter tillsammans med en lärare i ett bibliotek.

4 kurser att läsa i höst för dig som tar socionomexamen

Är du intresserad av att fördjupa dina kunskaper i socialt arbete och funktionshinder, alkohol- och narkotikaproblem eller mäns våld mot kvinnor efter examen? Då har vi några spännande kurser för dig nu till höstterminen 2024!

Med fortsatta studier kan du bygga på din befintliga kunskapsbas och bli ännu mer förberedd för de utmaningar och möjligheter som finns inom socialt arbete. Här tipsar vi om fyra kurser för dig som är intresserad av att spetsa din kompetens inför ditt framtida yrkesliv.

Förstå och främja delaktighet i samhället

En av höstens kurser är Socialt arbete och funktionshinder: sociala relationer och delaktighet 7,5 hp (SW2248). Där får du lära dig om olika perspektiv på funktionshinder, sociala relationer och delaktighet i samhället. Du får också möjlighet att reflektera över ditt egna förhållningssätt som socialarbetare och utveckla din professionella kompetens. Kursen leds av Elisabeth Punzi, docent i socialt arbete, vår engagerade lärare som har lång erfarenhet av att undervisa och forska om funktionshinder.

Lär känna Elisabeth Punzi (linkedin.com)

Få perspektiv på alkohol- och narkotikaproblem

Vill du lära dig mer om alkohol- och narkotikaproblem? Då kan du välja kurserna Alkohol- och narkotikaproblem 1, 7,5 hp (SW2636) och Alkohol- och narkotikaproblem 2, 7,5 hp (SW2637). Dessa kurser ger dig fördjupad kunskap om samhällsvetenskapliga perspektiv på alkohol- och narkotikaproblem. Exitprocesser, psykosociala interventioner och makt är centrala teman. Du får också lära dig om narkotikapolitik och policy, samt diskutera etiska frågor och dilemman som kan uppstå i arbetet med personer som har alkohol- eller narkotikaproblem.

Ansvarig för kursen är vår biträdande lektor Johan Lindwall. Han är också studierektor för utbildningarna vi har på avancerad nivå. Ansvarig för kursen är även docent Russel Turner som är en av universitetets experter inom just området substansbruk, kriminalitet och ungdomars utveckling.

Navigate to video: Russell Turner om ungdomar, alkohol, droger och kriminalitet
Video (2:51)
Russell Turner om ungdomar, alkohol, droger och kriminalitet

Bli bättre på att arbeta med mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer

Om du vill fördjupa dig i ett aktuellt och angeläget ämne inom socialt arbete, kan du anmäla dig till kursen Att arbeta med mäns våld mot kvinnor, 7,5 hp (SW2555). Denna kurs ger dig kunskap om mäns våld mot kvinnor, dess olika former och konsekvenser. Du får också lära dig om upptäckt, skydd, stöd och förebyggande arbete.

I kurser möter du våra engagerade lärare Ninni Carlsson och Viveka Enander som båda forskar om könsrelaterat våld. Ninni Carlsson forskar främst om sexuellt våld och bearbetning av sexuella övergrepp mot flickor. Viveka Enander forskar om våld mot kvinnor och våld i parrelationer. Båda är några av universitets experter inom #metoo.

Lektor Ninni Carlsson har utsetts till excellent lärare

Fokus på: Intervju med lektorn och diktdebutanten Viveka Enander (längst ned på sidan)

Varför fortsätta plugga?

Att läsa vidare kan leda till bättre jobbmöjligheter, högre löner och möjligheten att arbeta på strategisk nivå inom både privata företag och offentlig sektor. Dessutom kan det ge dig möjligheten att söka forskarutbildning.

Kombinera fristående kurser till hösten

Vill du hellre läsa ett färdigt program på avancerad nivå?

Vårt internationella mastersprogram i socialt arbete är en tvåårig utbildning som fokuserar på skärningspunkterna mellan socialt arbete och mänskliga rättigheter. Programmet ger dig en unik möjlighet att studera dessa två områden tillsammans med studenter från hela världen.

Under utbildningen lär du dig att förstå hur socialt arbete och mänskliga rättigheter påverkar social utveckling på olika nivåer. Programmet ger dig de kunskaper och färdigheter som krävs för att arbeta i olika organisationer som fokuserar på mänskliga rättighetsfrågor, såsom icke-statliga organisationer (NGO:er), internationella organisationer, offentliga institutioner och inom forskning.

Utbildningen ger dig en stark grund för att bidra till arbetet med att främja och skydda mänskliga rättigheter på lokal, nationell och internationell nivå.

Till Master's Programme in Social Work and Human Rights

Sök studier till höstterminen 2024

Kurserna är fristående och kan läsas separat eller i kombination med varandra. De är öppna för alla studenter som har socionomexamen eller motsvarande. Anmälan är öppen fram till den 15 april!

Ansök via antagning.se

Alla kurser och program att söka på avancerad nivå till hösten inom socialt arbete

Institutionen för socialt arbete