En person tittar på en näsduk
Foto: Natalie Greppi

Aktuella stipendier

Just nu kan du som student på Högskolan för scen och musik söka följande stipender.

Musikalstipendium Viktoria Tocca Entertainment

Västsvenska kulturfonden

• Stipendierna går till personer eller grupper som söker stipendiet för kompetensutveckling inom alla de sköna konstarter som kan inräknas i ett aktivt kulturliv.
  • Ansökningsperiod 1 januari – 15 september varje år
  • Ansök direkt till Västsvenska kulturfonden

Dovrestipendiet

• Behörighetskrav: Studerande som bedriver sång- eller musikstudier vid Högskolan för scen och musik och har norskt medborgarskap. Observera att stipendiaten ska kunna medverka i en konsert som äger rum i Göteborg söndagen den 24 november.
  • Stipendiesumma: 1 stipendium à 10 000 kr
  • Ansökan: Mejla ansökningsblanketten (se längre ner på sidan) ifylld och signerad samt motivering till Jenny Hedlund.
  • Sista ansökningsdag: 22 september 2024

Ingrid och Erland Glimstedts fond

• Behörighetskrav: Student med huvudämne klassiskt piano eller opera
  • Ansökan via Canvas
  • Sista ansökningsdag: 26 september 2024

Stiftelsen Ingeborg och Roy Staremarks fond

• Behörighetskrav: Violinstuderande
  • Ansökan via Canvas
  • Sista ansökningsdag: 26 september 2024

Janne Schaffer stipendiefond

• Sökande till stipendiet ska vara en elgitarrist som även är aktiv som kompositör, arrangör och låtskrivare, bosatt och verksam i Sverige. Sökande ska vara högst 35 år det år ansökan avser. Pågående eller avslutad högre musikutbildning är önskvärd.
  • Ansökningsperiod: 1–30 september 2024
  • Ansök och mer information via Janne Schaffer stipendiefondens hemsida

Fredrika Bremer Förbundets Stipendiestiftelse / Aurora Lillieros sångstipendium för kvinnliga sångare

Fredrika Bremer Förbundets Stipendiestiftelse / Veronica Öhmans Stipendiestiftelse

Mer information

Du hittar en lista med fler stipendiemöjligheter för studenter vid Högskolan för scen och musik samt annan viktig information på sidan Stipendier.

Högskolan för scen och musik