Badminton
Idrottsrådet är en förening som verkar för att Göta studentkårs studenter ska få möjlighet till fysisk aktivitet i samband med studierna, till exempel badminton.
Foto: Vilde Andersen Engen

Engagemang för studenters fysiska aktivitet prisas

Lärarstudenten Vilde Andersen Engen har tilldelats Gunnar Svedbergs pris 2024 för sitt arbete i studentföreningen Idrottsrådet. Priset delas varje år ut till en student som har verkat för Göteborgs universitets studenters bästa, och gärna ökat samverkan mellan studenter i universitetets olika verksamheter.

Vilde Andersen Engen studerar på ämneslärarprogrammet och är ordförande för studentföreningen Idrottsrådet. Föreningen verkar för att Göta studentkårs medlemmar ska ges möjlighet till fysisk aktivitet, bland annat i form av innebandy, badminton, beachvolleyboll och fotboll.

Enligt juryns motivering är Vilde Andersen Engen genom sitt engagemang i Idrottsrådet drivande i att skapa en mötesplats för studenter från olika håll på universitetet och med deltagare från olika håll i världen. Idrotten främjar studenthälsan och tack vare hennes inkluderande ledarskap skapas en välkomnande miljö där studenter tillsammans kan knyta kontakter och trivas utanför studierna.

Juryn konstaterar vidare att Vilde Andersen Engens arbete exemplifierar hur studenters insatser kan bidra till en mer sammanhållen och integrerad studentkultur, något som gör henne till en värdig mottagare av Gunnar Svedbergs pris 2024.

Av: Thomas Melin

Mer om priset

Gunnar Svedberg var rektor vid Göteborgs universitet under 2003–2006. Mottagare av priset utses av universitetsstyrelsen efter förslag från en jury bestående av tre studentrepresentanter, en lärarrepresentant och en representant ur den tekniska/administrativa personalen.