Foto: Giovanni Ambrosio

Föreläsningsserie om fotboll och global politik

Under hösten organiserar Världskulturmuseet i samarbete med Institutionen för globala studier en serie föreläsningar där vi på olika sätt kommer fördjupa oss i kopplingen mellan fotboll och global politik.

Info om biljetter och annat finns via länkarna nedan. Varmt välkomna!

Fotboll och politik – en farlig förbindelse

4 september kl.18.00-19.30
Ulf Bjereld, professor i statsvetenskap

”Fotboll och politik ska hållas isär", hör man ibland. Men så enkelt är det inte. Historien ger många exempel på hur fotboll och andra idrotter använts för politiska syften, men också på hur fotboll och idrott får konsekvenser för politiken. Hur ska vi egentligen förhålla oss till relationen mellan fotboll och politik?

Länk till eventet på Facebook

När Celtic och St. Pauli gjorde slut: Israel-Palestinakonflikten på fotbollsläktaren

2 oktober kl. 18.00-19.30
Anja Franck, docent i freds- och utvecklingsforskning

Under 2023 uppstod en konflikt inom och mellan flera fotbollsklubbar i Europa kring det pågående kriget på Gazaremsan. Men hur letar sig egentligen en konflikt i Mellanöstern in på fotbollsläktarna i Europa? Vad spelar kollektiva minnen i samhället och fotbollsklubbars speciella arv för roll för hur supportrar och klubbar tar ställning och engagerar sig i nutida konflikter? Och vilka speciella uttryck tar sig politiska konflikter på fotbollsläktaren?

Länk till eventet på Facebook

Fotbollsnationalism – när idrotten blir politik

6 november 18.00-19.30
Ekim Caglar, författare och fotbollsskribent

Bland alla kulturella uttryck är det få som lika kraftfullt kan gestalta en nations symboler, karaktär och globala ställning som fotbollen. Från jublande folkmassor till politiska uttryck på arenan, fotbollen har förmågan att både förena och splittra samhällen beroende på politiska och historiska kontexter. I denna föreläsning utforskar vi det komplexa samspelet mellan fotboll och nationalism samt dess inverkan på historiska och samtida konflikter. Med utgångspunkt i "Fotboll i krig och fred – hundra år av konflikt och dialog" men också med färska exempel presenteras hur fotbollen fungerar som en arena för chauvinism och militarism. Sammantaget ges bilden av hur en enkel idrott kan bli ett kraftfullt politiskt verktyg.

Länk till eventet på Facebook

Filmvisning av dokumentären ”ULTRA”

4 december kl. 18.00-19.30
Ragnhild Ekner, dokumentärfilmare

Filmen visar subkulturens starka gemenskap, i detta fall läktarkulturens. Ragnhild har rört sig runt om i världen för att försöka fånga den energi och det engagemang som är unik för just fotbollsläktaren, och porträtterar hur läktaren både speglar och utmanar sina olika samhälleliga kontexter. Under denna kväll kommer Ragnhild att visa valda bitar av sitt material, berätta om sina intryck av resorna till läktare världen över och samtala med publiken.

Samhällsvetenskapliga fakulteten