En ritad bild med fem glödlampor som hänger från taket.

Nominera till Sahlgrenska akademins pedagogiska pris 2024

Välkommen att nominera lärare som undervisar vid Sahlgrenska akademin senast den 9 maj.

Det pedagogiska priset uppmärksammar goda insatser inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Priset som tilldelas är på 100 000 kronor och ges till en eller flera lärare i form av ett verksamhetsbidrag. Prispengarna ska användas till förkovran och utveckling. Alla lärare som undervisar inom Sahlgrenska akademins verksamhetsområde kan komma ifråga för pris. Prisutdelning sker under högtidliga former.

Syftet med priset är att uppmärksamma och belöna lärare eller lärargrupper inom Sahlgrenska akademin som i sin lärargärning bidrar till att nå akademins vision att utbildning på grundnivå och avancerad nivå liksom forskarutbildning ska vara bland de nationellt mest attraktiva och bedrivas med hög prestationsgrad. Lärare eller lärargrupper som på evidensbaserad pedagogisk grund har utvecklat undervisning, gynnat möjligheten för studenters lärande eller bedrivit utvecklingsprojekt kan nomineras.

Kriteriet och riktlinjer för bedömning av nomineringar

Pristagaren ska svara mot minst ett av kriterierna:

1. Pristagaren ska ha utvecklat, och i undervisningen med stor framgång genomfört en innovativ pedagogisk idé
  2. Pristagaren ska ha utfört flerårig synnerligen uppskattad och framgångsrik lärargärning

Dessutom bedöms i vilken grad

• Det pedagogiska arbetet karaktäriserats av entusiasm, engagemang och stimulans av studenternas lärande och har kommit studenterna till gagn
  • Det pedagogiska arbetet har bidragit till utveckling av undervisningsformer och/eller examinationer
  • Det pedagogiska arbetet har bidragit till utveckling av kurs, utbildningsprogram, studie- samt lärandemiljö
  • Det pedagogiska arbetet har bidragit till kunskapsbildning inom det högskolepedagogiska fältet

En bedömargrupp utses av utbildningsrådet som får i uppdrag att lämna förslag på pristagare till dekan.

Nomineringar med motivering skickas med e-post till charlotte.gripenberg@gu.se senast 9 maj 2024.

Sahlgrenska akademin