Rapport om samhällsvetares betydelse på framtidens arbetsmarknad

Fackförbundet Akavia har släppt en ny rapport om samhällsvetares betydelse på framtidens arbetsmarknad. I rapporten beskrivs hur samhällsvetarnas analytiska kompetens, holistiska syn och lösningsförmåga kan bli avgörande för att möta kommande samhällsutmaningar, såsom digitalisering, hållbarhet och krisberedskap.

Samtidigt anser en tredjedel av Akavias samhällsvetarmedlemmar att arbetsgivare har dåliga kunskaper om samhällsvetares kompetens. Dessutom tycker tre av tio samhällsvetare att de inte har rätt kompetens inför framtiden och var femte menar att samhällsvetare i allmänhet inte har rätt kompetens för att vara efterfrågad på arbetsmarknaden.

Här kan du läsa hela rapporten:

Länk till: ”Den komplexa kompetensen? Om samhällsvetare och deras betydelse på framtidens arbetsmarknad”

Institutionen för globala studier