Bild
Författaren Annika Thor föreläser på Pedagogen
Författaren Annika Thor föreläser på Pedagogen
Foto: Johanna Gunnarsson
Länkstig

Studenter på Grundlärarprogrammet arbetar med skönlitteratur

Publicerad

I mitten av oktober hade studenter på Grundlärarprogrammet en temadag om läsning. De fick besök av författaren Annika Thor och träffa verksamma lärare som berättade om sitt arbete med skönlitteratur i skolan. Det var en del av satsningen ”Läsande lärare” som är ett samarbete mellan Grundlärarprogrammet, Universitetsbiblioteket och Göta studentkår.

2024 startades Läsande lärare, en satsning för att öka det skönlitterära läsandet bland lärarstudenter. Sedan dess har det arrangerats tre bokcirklar per termin. Syftet är att få lärarstudenter att läsa mer skönlitteratur och också integrera skönlitteratur i sin egen undervisning. 

Inom ramen för kurserna i Grundlärarprogrammet får studenterna läsa En ö i havet. Nu i oktober var författaren Annika Thor här på Pedagogen.

Annika Thor på Pedagogen
Författaren Annika Thor besökte Pedagogen den 15 oktober
Foto: Johanna Gunnarsson

 

Viktoria Bengtsdotter Katz, programledare för Grundlärarprogrammet vid IDPP, menar att det har varit en framgångsrik satsning. 

Inom ramen för kurserna på Grundlärarprogrammet får studenterna läsa En ö i havet., och nu i oktober var författaren Annika Thor här på Pedagogen. Annika Thor talade under rubriken: ”En personlig berättelse om vad barndomens läsning betytt för mig och senare mitt skrivande”. Därefter var Annika Lilja, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, inbjuden och berättade om forskningsprojektet ”Att skärpa den etiska blicken och rösten" som bland annat berör etikundervisning med utgångspunkt i skönlitterära texter. Under eftermiddagen var även tre verksamma lärare på plats för att berätta om hur de arbetar med En ö i havet i sina klasser.

Astrid Thyen-Sjörén, Cornerlia Månsson, Sofia Eriksson och Vi An är studenter på Grundlärarprogrammet med inriktning fritidshem och läser sin första termin. Det tycker dagen var inspirerande och gav mycket. 

Astrid Thyen-Sjörén, Cornerlia Månsson, Sofia Eriksson och Vi An
Astrid Thyen-Sjörén, Cornerlia Månsson, Sofia Eriksson och Vi An är studenter på Grundlärarprogrammet och läser sin första termin på programmet med inriktning fritidshem.
Foto: Johanna Gunnarsson

– Det är viktigt med böcker nu när så mycket är digitaliserat och viktigt att få barn att läsa, säger Sofia Eriksson

De tycker alla att det är givande att läsa och läser skönlitteratur när de har tid. Vissa mer än andra.

– Jag har inte med mig läsandet hemifrån så mycket men har utvecklat både mitt läsande och skrivande genom att läsa mer, säger Vi An.

För lärarstudenter är den skönlitterära läsningen viktig på flera sätt. Utöver att stärka både lärare och framtida elevers läs- och skrivförmåga trycker Viktoria Bengtsdotter Katz även på de mellanmänskliga värdena och ordförståelsens betydelse för demokratin.

– Som lärare träffar man många olika människor. Vi människor är ofta fast i vår egen bubbla. Genom att läsa lär man känna människor man aldrig träffar i vardagliga livet. Det har man nytta av som lärare, i mötet med elever och med föräldrar. Språket, och ordförrådet också viktigt i ett demokratiskt samhälle.

Vi människor är ofta fast i vår egen bubbla. Genom att läsa lär man känna människor man aldrig träffar i vardagliga livet.

På Grundlärarprogrammet har man integrerat läsningen i undervisningen på olika sätt, som exempel har studenterna haft besök av skolbibliotekscentrelen och fått besöka skolbibliotek i länet. 

Under 2026 startar GU läser, en fakultetsgemensam satsning som bland annat gör det lättare för studenter att själva arrangera bokcirklar och köpa in skönlitteratur.

Text: Annie Rinaldo


För studenter vid:
Institutionen för didaktik och pedagogisk profession