Bild på studenter från Summer School for Sustinability 2023
Foto: Nathalie Greppi

Studera hållbarhet med studenter från hela världen – delta i internationella sommarskolan

I Göteborgs universitets Summer School for Sustainability får du chansen att tillsammans med studenter från hela världen djupdyka i frågor som rör Agenda 2030 och de globala hållbarhetsmålen.
– Det är som en mini-utbytestermin, fast på hemmaplan, säger Nicole Lindblom Reitz som deltog i förra årets sommarskola.

Under fem veckor i sommar har du möjlighet att tillsammans med nationella studenter och utbytesstudenter från hela världen utveckla din förståelse i frågor som rör de globala hållbarhetsmålen. All undervisning sker på engelska, på plats i Göteborg. Utöver kurserna deltar du i ett omfattande program med gemensamma akademiska och sociala aktiviteter.

Stor blandning av studenter

Nicole Lindblom Reitz deltog i förra årets sommarskola, tillsammans med 150 studenter från över 70 universitet.

Att vi studenter hade olika akademiska bakgrund var en viktig del i att kunna ha såpass många intressanta diskussioner under seminarierna. Vi utbytte många intressanta perspektiv som jag inte hade fått ta del av annars eftersom jag vanligtvis läser med en mer homogen grupp människor som alla har lite samma perspektiv. Dessutom var ju kurserna kopplade till hållbarhet och kursen kändes på så sätt givande ur ett långsiktigt perspektiv, säger hon.

Det omfattande programmet utanför klassrummet, med studiebesök, utflykter och sociala aktiviteter kändes spännande.

Sommarskolan gav lärdomar och erfarenheter utanför klassrummet i form av mer mjuka värden, såsom att lära sig av andra kulturer och kunna ha intensiva diskussioner med sina kurskamrater om det man lärt sig under dagen, men i en mer avslappnad miljö, säger Nicole.

Erfarenhet för framtiden

Hon tror att hon kommer ha nytta av sina erfarenheter när hon i framtiden söker jobb.

Dels i och med själva kursen som har en koppling till mina studier och till hållbarhet, som jag tror slår starkt i ett CV, och dels i att jag fick ett erfarenhetsutbyte i att spendera sommaren med internationella studenter. Jag lärde mig balansera de roliga sociala aktiviteterna med pluggandet, jag lärde mig lyssna och på ett nyfiket sätt ta del av andra kulturer och perspektiv, samtidigt som jag fick dela med mig av min kultur och mitt perspektiv. På ett socialt plan lärde jag mig att snabbt anpassa mig efter olika typer av människor och det var roligt att få agera lite Sverige- och Göteborgs-guide. Det har varit otroligt givande att få gå Summer School och jag skulle så gärna vilja göra det igen!

Kurser för 2024

Som student vid Summer School for Sustainability väljer du en av fem kurser och läser den under fem veckor. Följande 7.5-poängskurser erbjuds sommaren 2024, alla med engelska som undervisningsspråk:

Sommarskolan pågår 28 juni - 2 augusti. (Internationella studenter har Arrival Day den 27 juni).

Svenska studenter ansöker via antagning.se. Ansökningsperioden är öppen 19 februari – 15 mars.

Här hittar du mer information om sommarskolan (gu.se)