Utlysning av Landénska forskningsstipendiet

Sahlgrenska akademin utlyser härmed Landénska forskningsstipendiet på 220 tkr avsett för student på Läkarprogrammet (registrerad på termin 5 – 12).

Stipendiet är på 220 tkr och är avsett för ett forskningsprojekt på 3 - 6 månader. Notera att om forskningsprojektet inte genomförs ska stipendiet betalas tillbaka till stiftelsen.

En institution vid Sahlgrenska akademin ska vara ansvarig för forskningen som kan bedrivas inom fakulteten eller vid ett utländskt lärosäte som fakulteten har ett etablerat samarbete med.

Forskningsstipendiet utbetalas personligen men ska användas för att täcka kostnader för forskningen. Stipendiet ska avrapporteras med en vetenskaplig rapport till Läkarprogramkommittén. Projektet ska genomföras inom två år efter beslut om tilldelat stipendium.

Behöriga att söka är registrerade studenter med svenskt medborgarskap på termin 5 – 12 på Läkarprogrammet Göteborgs universitet.

Sista ansökningsdag är 31 mars 2024.

Programinstitutionen för Läkarprogrammet