En dag tillägnad mänskliga rättigheter och interprofessionellt lärande
En dag tillägnad mänskliga rättigheter och interprofessionellt lärande
Publicerad
Den interprofessionella dagen om mänskliga rättigheter och rätten till hälsa genomfördes för 20:e gången förra veckan och samlade nästan 700 studenter för att lära sig med och av varandra i olika läraktiviteter.
Momentet är obligatoriskt för samtliga program på grundnivå på Sahlgrenska akademin. Under förmiddagen fick studenterna delta i digitala föreläsningar om ojämlik hälsa, normer och mänskliga rättigheter. Fokus låg på varför kunskap är avgörande för en rättvis vård, och vilka utmaningar som finns framöver, både i Sverige och världen.
Engagerade diskussioner
På eftermiddagen samlades studenterna i smågrupper från olika utbildningar för att bland annat diskutera kluriga fall som kan uppstå i vårdsituationer.
Mahdi Hosseini, Kusay Alsaed, Petter Kemi, Linh Al-Samarrae, Muayad Abukhaled, Nur Sarhan och Ihklas Alothman är överens om att dagen har varit intressant hittills. Tillsammans representerar de biomedicinska analytikerprogrammet, dietistprogrammet, läkarprogrammet, sjuksköterskeprogrammet och kompletterande utbildning för sjuksköterskor utanför EU.
”Det är jättekul att träffa folk från andra professioner. Det är viktigt också, att få se andra delar av vården, så man inte blir för insnöad på sitt eget och kan se en helhet”, säger Petter.
Studenterna tror att de kommer att kunna ta med sig mycket från dagen i sitt kommande yrkesliv och att de tankar som väckts följer med också under resten av utbildningen.
”Absolut, det finns alltid nån nytta av det här. Det finns inget som försvinner bort”, säger Linh.
Varför interprofessionellt lärande?
Mänskliga rättigheter-dagen anordnas en gång per termin av Kliniskt träningscentrum, som är verksamhetsansvarig för interprofessionellt lärande på fakulteten. Att studenter redan under sin utbildning får chans att delta i läraktiviteter med andra program ökar förståelsen för andra yrkesgrupper och sin egen roll i teamet. Det är kunskap som förbättrar kommunikationen, förutsättningarna för samverkan och, i förlängningen, ger en tryggare och bättre vård för patienten.
Bild
Studenterna fick under dagen bland annat delta i olika värderingsövningar under handledning av lärare från olika program.