Ninni Carlsson är excellent lärare vid Göteborgs universitet och utvecklar den pedagogiska undervisningen och studenters lärande.

Ninni utvecklar din undervisning för en ännu bättre studietid

Läraren och forskaren Ninni Carlsson var först ut under 2023 med att bli tilldelad titeln excellent lärare. En titel som står för särskild pedagogisk skicklighet. ”Man lär sig mer och bättre genom att vara aktiva tillsammans i undervisningen”, säger Ninni om sitt sätt att lära ut.

Läser du socionomprogrammet eller pluggar kurser på avancerad nivå om mäns våld mot kvinnor så har du säkert, eller kommer att, träffa vår excellenta lärare Ninni Carlsson! Tillsammans med åtta andra excellenta lärare på Samhällsvetenskapliga fakulteten bidrar hon till pedagogisk utveckling och studenters lärande.

Excellenta lärare på Samhällsvetenskapliga fakulteten på gu.se

Ninni Carlsson, Excellent lärare vid Institutionen för socialt arbete, Göteborgs univesitet.
Ninni Carlsson är sen 2023 excellent lärare på institutionen.

Hej Ninni! Hur ser undervisning med dig ut?

Jag föreläser sällan. Det blir mest workshopar, seminarier och handledning i grupp där studenterna är aktiva tillsammans med varandra och mig. Genom gedigen forskning vet vi att studenter lär sig mer och bättre på det sättet.

Det är också roligare, även för mig. Jag tycker om att prata med, och lära känna, studenterna som pluggar hos oss. När jag vet hur de tänker om det de ska lära sig blir det också lättare att följa och bidra till deras kunskapsutveckling.

Vad är en excellent lärare?

Excellent lärare är en titel som universitetslärare kan ansöka om med sina pedagogiska erfarenheter och meriter. Den står för en särskilt pedagogisk skicklighet i att, på olika sätt, stödja lärande och utveckling vid universitetet.

Vad betyder det att vara extra pedagogisk skicklig som lektor?

För mig innebär det till exempel att jag alltid börjar mina kurser och min undervisning med att låta studenterna fundera över vad som är viktigt för dem i det som kurserna innehåller. Vilka verktyg tycker de att de saknar för att kunna arbeta med olika sociala problem och vad vill de själva lära sig som är särskilt meningsfullt för dem? Undervisning och kurser utformas sedan efter det.

Om jag inte läser en kurs där du är lärare, får jag inte ta del av det pedagogiska arbetet då?

Jodå, vid universitetets enhet för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL) är jag kursansvarig och utbildar universitetslärare i högskolepedagogik, bland annat kollegorna inom socialt arbete.

Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande

Jag jobbar mycket tillsammans med kollegor i lärarlag för att skapa goda pedagogiska miljöer och studentcentrerad undervisning. Arbetsformerna vi använder innebär att studenterna får öva på det de förväntas lära sig.

Vill du veta mer om vad Ninnis titel som excellent lärare innebär?

Läs nyheten: Göteborgs universitet uppmärksammar lärare med särskild pedagogisk skicklighet på gu.se!

Få stöd i dina studier

Kontakta en studievägledare

Om du har funderingar kring din nuvarande utbildning och framtida karriärvägar kan en studievägledare hjälpa dig. Studievägledarna erbjuder stöd genom samtal och kan svara på frågor om till exempel studieuppehåll, pedagogiskt stöd eller tillgodoräknande av tidigare studier.

Kontakta våra studievägledare

Pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning

Alla studenter vid Göteborgs universitet ska ha förutsättningar att klara sina studier. Pedagogiskt stöd finns för dig som har en varaktig dokumenterad funktionsnedsättning.

Läs mer om pedagogiskt stöd

Akademiskt språk och studiestrategier

En stor del av din tid på universitetet kommer du studera på egen hand eller i grupp. Det finns tips och stöd för dig som vill utveckla dina studiestrategier, bland annat för informationssökning, referenshantering, akademiskt språk och skrivande.

Guider och strategier för plugget

Institutionen för socialt arbete