Utsikt över staden Cluj Napoca
Cluj-Napoca är den inofficiella huvudstaden i den historiska regionen Transsylvanien och är en av de mest besökta städerna i Rumänien.
Foto: Tamas Pap on Unsplash

Innovationsutmaningar för studenter: Resa till Rumänien

För studenter

Vill du testa din innovativa förmåga tillsammans med andra studenter från Europa? EUTOPIA Innovation Challenges for Students kommer att arrangeras på Babes-Bolyai University i april. Utmaningsbaserade uppdrag från offentlig och privat sektor som du ska lösa tillsammans med andra studenter. Du kommer både få värdefull erfarenhet och chansen att utforska staden Cluj. Åtta studenter från Göteborgs universitet får chansen att åka!

15 apr 2024 - 19 apr 2024
Antal platser
8 studenter från Göteborgs universitet
Ingen kostnad för deltagande och du får bidrag för resa, boende och måltider.
Sista anmälningsdag
27 februari 2024

EUTOPIA
Anmälan är stängd.

Tillsammans med studenter från de andra EUTOPIA universiteten, kommer du att arbeta med ett entreprenörsprojekt, med syfte att lösa ett verkligt problem inom ett av följande områden:

1. Hållbarhet och cirkulära ekonomiska modeller (till exempel strategier som minskar avfall, ökar resurseffektiviteten och främjar hållbara metoder inom en specifik industri)
  2. Cybersäkerhetsstrategi för små och medelstora företag (till exempel hotdetektering, dataskydd och utbildning av anställda för att säkerställa ett robust försvar mot utvecklande cyberattacker)
  3.  AI och hälsoekonomi (till exempel innovativa AI-verktyg, applikationer eller system för hälsovårdspraxis som också prioriterar ekonomisk effektivitet och smart resursanvändning).

Vilka kommer delta?

8 studenter från varje EUTOPIA-universitet kommer att kunna delta. Varje team kommer att bestå av 5 studenter från olika universitet och studiebakgrunder.

Kan jag söka?

Du behöver vara en registrerad och aktiv student på Göteborgs universitet, både vid tidpunkten för ansökan och när evenemanget äger rum. Vi välkomnar studenter från både grund- och avancerad nivå och alla ämnesområden. Inga krav på förkunskaper inom de ämnen som uppdragen handlar om. Ansökan måste vara korrekt ifylld och inskickad senast 27 februari 2024 kl. 23:59 (11:59 pm) CET.

Åtta studenter från GU kommer få chans att åka!

Vad kommer det kosta?

Deltagande är kostnadsfritt och de som blir utvalda kommer att få finansiering för att täcka kostnader för resa, boende och måltider. Det finns ytterligare finansiering tillgänglig om du reser hållbart. Det finns också ytterligare ekonomiskt stöd om du är en student med en permanent fysisk eller psykisk funktionsnedsättning eller om du är en student med småbarn.

Andra studenters erfarenheter?

Känns det nervöst att söka? EUTOPIA är en universitetsallians som har anordnat liknande aktiviter tidigare. Läs mer och hör vad andra studenter har tyckt:

EU logo with the text "Co-funded by the European Union"