Byggnaden Kuggen och Dome of Visions
Foto: Julia Sjöberg

IT-fakulteten avvecklas som egen enhet

IT-fakulteten kommer att avvecklas som organisation 31 december 2024. IT-fakultetens två institutioner går över till Naturvetenskaplig fakultet. All personal vid institutionerna och samtliga utbildningar förs över vid den organisatoriska flytten och du som student kommer inte att direkt beröras av omorganisationen.

Orsaken till förslaget:

Universitetet slår ihop de två fakulteterna IT-fakulteten och Naturvetenskaplig fakultet av strategiska skäl för att skapa en stor fakultet med större kritisk massa. Frågan har också gällt om placeringen på Campus Lindholmen är hållbar i förlängningen i och med Chalmers planer på att lämna Lindholmen.

Vad innebär förslaget för mig som går en utbildning på IT-fakulteten just nu?

Ingenting. Utbildningen fortsätter precis som vanligt.

IT-relaterade evenemang som arbetsmarknadsmässan GÖSTA kommer också att arrangeras precis som vanligt, detsamma gäller Avslutningsceremonin som är inplanerad för 2025.

Påverkar sammanslagningen min examen på något sätt?

Nej, den påverkar inte din examen.

Hur påverkas möjligheterna till utbytesstudier?

Möjligheterna till utbytesstudier påverkas troligen på ett positivt sätt framöver, eftersom Naturvetenskapliga fakulteten har många utbytesavtal med lärosäten runt om i världen som IT-studenter på sikt skulle kunna ta del av.

Kommer jag att behöva byta campus?

Nej, inte du som studerar just nu. Om det senare blir en flytt för din institution, ligger en sådan flytt en bit fram i tiden. Flyttarna påbörjas troligen tidigast 2025-26, eventuellt 2029 för ena institutionen.

Kommer IT-fakultetens utbildningar försvinna vid en flytt till ny fakultet?

Nej de flyttas över i sin helhet, precis som de är.

Kontakt:

Catharina Jerkbrant, kommunikationsansvarig vid IT-fakulteten