Frihamnsdagarna
Foto: Tommy Winterskiöld Vestlie

Hur stärker vi Göteborg som student- & kunskapsstad?

För studenter

Panelsamtal om hur vi kan säkerställa attraktionskraften och en stark utveckling för Göteborg som kunskapsstad.

Seminarium
30 aug 2024
Kostnad
Ytterligare information
Frihamnsdagarna

Arrangör
Göteborgs Förenade Studentkårer

Med mångmiljardinvesteringar i forskning och utveckling står Göteborg inför en betydande möjlighet att stärka sin position som en ledande kunskapsstad. I denna process spelar universiteten och deras studenter en avgörande roll.

Göteborg har två framstående lärosäten med starka och unika identiteter. Tillsammans med ett dynamiskt näringsliv och en robust offentlig sektor finns det en gemensam ambition att attrahera och behålla hög kompetens. Men hur gör vi Göteborg till en mer attraktiv student- och kunskapsstad? Vad krävs för att säkerställa att den expertis som utvecklas vid våra universitet stannar kvar i Göteborg? Hur kan vi skapa bättre förutsättningar för att attrahera framtida studenter och forskare? Vilka konkreta insatser tar oss framåt?

Tillsammans med politiker och representanter för universitetsvärlden kommer Göteborgs Förenade Studentkårer i detta panelsamtal diskutera hur vi kan säkerställa attraktionskraften och en stark utveckling för Göteborg som kunskapsstad.

Medverkande
Hampus Magnusson, Oppositionsråd (M) i Göteborgs Stad
Emmyly BönforsKommunalråd (C) i Göteborgs Stad
Karolina Ganhammar, Fastighetschef Akademiska Hus
Melker Wargbaner, Ordförande Göteborgs Förenade Studentkårer
Jörgen Blennow, Vicerektor Chalmers tekniska högskola

Moderator
Christina Heikel, Stadsutvecklingsansvarig Västsvenska Handelskammaren

Programpunkter med Göteborgs universitet på Frihamnsdagarna.