Tom Britton: Vilse i statistiken

För studenter och allmänhet

Välkommen till en föreläsning där du får ta del av ett antal exempel på hur statistik kan användas på lämpliga, men också olämpliga sätt, det senare avsiktligt eller oavsiktligt.

Föreläsning
25 apr 2024
Zoom-rum eller webinar

Medverkande
Tom Britton
Bra att veta
Vi vill gärna veta hur många deltagare som kommer, för att kunna välja mellan att använda Zoom-rum eller webinar.
Arrangör
Nationell Centrum för Matematikutbildning

Beskrivning

Föreläsningen tar upp ett antal exempel på hur statistik kan användas på lämpligt men också olämpliga sätt, det senare avsiktligt eller oavsiktligt. Det handlar bland annat om risker, cherry-picking, skeva urval och säkert något från pandemin. Hösten 2022 sändes 10 korta avsnitt i P1 med denna titel och Tom som programledare, som kommer ligga till grunden för föredraget.

Tom Britton

Tom Britton är professor i matematisk statistik vid Stockholms universitet och forskar framför allt om smittspridningsmodeller. Under pandemin blev han känd för allmänheten genom frekventa framträdanden i media där han uttalade sig om olika aspekter av pandemin. Hösten 2022 ledde han 10 korta radioprogram under rubriken “Vilse i statistiken”.

Film

Seminariet spelas in och går att se i efterhand. Detta inkluderar ej eventuell frågestund.