Länkstig

Digitala utbyten ger lärarstudenter tillgång till världen

Publicerad

När pandemin satte stopp för fysiska utbyten tvingades lärarutbildarna Ulrika Jonsson och Angela Casale vid Göteborgs universitet tänka nytt. Resultatet blev flera digitala samarbeten som i dag ger lärarstudenter internationella erfarenheter utan att de behöver lämna Sverige.

– Vi undervisar blivande språklärare, och då är det naturligt att arbeta med internationalisering. Men pandemin gjorde att vi behövde hitta nya former, säger Ulrika Jonsson, universitetsadjunkt vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik.

I dag möts lärarstudenter i Sverige, Holland och Spanien via digitala plattformar för att diskutera hur lärarutbildningen fungerar i respektive land, hur elever lär sig språk och hur man kan samarbeta över nationsgränser.

Ett av initiativen är ett samarbete med ett universitet i Leiden i Holland. Inom ramen för en engelskakurs för årskurs 4–6-lärare möts studenterna digitalt i smågrupper.
– De pratar om likheter och skillnader mellan våra utbildningssystem, om hur det är att vara student och vad de kan lära av varandra. Det blir mycket skratt, energi och aha-upplevelser, berättar Angela Casale, universitetsadjunkt vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik.

Samarbete på riktigt

Skillnaderna mellan länderna är ofta stora. De holländska studenterna är till exempel betydligt yngre.
– Våra studenter får syn på att det går att organisera lärarutbildning på olika sätt, säger Ulrika Jonsson.

Ett annat spår är ett projekt tillsammans med ett spanskt universitet inom ramen för eTwinning, en europeisk utbildningsplattform. Plattformen gör det möjligt för elever och lärare i Europa att samarbeta i gemensamma projekt.
– Vi vill att våra studenter ska känna till och våga använda eTwinning när de själva blir lärare. Det är en säker, lättillgänglig och inspirerande väg till internationellt samarbete, säger Angela Casale.

I det senaste projektet skapade svenska och spanska lärarstudenter digitala kollage om vad framtidens språklärare behöver.
– När de sedan möter sina egna elever blir steget till att göra ett internationellt projekt mycket kortare, säger Ulrika Jonsson.

Språkutveckling och självförtroende

För både studenter och lärare innebär arbetet en chans att utveckla språk, förståelse och självförtroende.
– Många tror att alla andra pratar bättre engelska än de själva, men i mötet med jämnåriga från andra länder märker man att det inte stämmer. Det ger en väldig boost, säger Angela Casale.

En fördel med de digitala mötena är att alla studenter kan ta del i internationaliseringen nu, till skillnad från tidigare när bara ett fåtal studenter fick möjlighet att resa iväg. 

– De digitala mötena gör också internationaliseringen mer hållbar. Det sparar både pengar och miljö, säger Ulrika Jonsson.

Vill öppna världen för studenterna

Båda beskriver hur deras egen erfarenhet av att resa med elever och möta andra kulturer format deras syn på undervisning.
– Vi vill inspirera våra studenter att se världen som sitt klassrum. Många elever har redan världen i sitt klassrum, men genom sådana här utbyten får de också möta världen utanför, säger Ulrika Jonsson.

Förhoppningen är att de lärarstudenter som deltar i projekten ska ta med sig erfarenheterna ut i sina framtida klassrum.
– Om vi kan inspirera dem att låta sina elever möta barn i andra länder, då har vi lyckats. Vi vet vilket värde det har när människor möts över gränser, säger Angela Casale.

text: Ragnhild Larsson 

Fakta

Lärarprogrammen som deltagit i de digitala utbytena är Grundlärarprogrammet  med inriktning mot åk F-6 respektive åk 4-6.

Fakta: eTwinning

eTwinning är en digital plattform som drivs av EU:s program Erasmus+ och administreras av European School Education Platform.
Syftet är att underlätta internationella samarbeten mellan skolor, lärare och lärarstudenter i Europa.

På plattformen kan deltagare skapa gemensamma projekt, utbyta idéer och dela elevarbeten i en säker miljö som följer GDPR-regler.
Läs mer: school-education.ec.europa.eu/en/etwinning


För studenter vid:
Utbildningsvetenskapliga fakulteten • Institutionen för pedagogik och specialpedagogik • Institutionen för pedagogik och specialpedagogik