Inbjudan med genrebild till Pressfrihetens Dag 2024

Pressfrihetens Dag 2024 - Vad ska ingå i public service-uppdraget?

För studenter och allmänhet

Fira Pressfrihetens Dag på JMG den 3 maj. Kom, lyssna och tyck till om vad som ska ingå i public service-uppdraget under nästa tillståndsperiod, 2026-2033. Alla är välkomna, anmälan krävs!

Seminarium
3 maj 2024
Antal platser
Kostnadsfritt

Lars Leijonborg (L), en av den parlamentariska kommitténs ledamöter
Christina Jutterström, Föreningen Oberoende Public Service
Christer Mattsson, föreståndare Segerstedtinstitutet
Håkan Boström, ledarskribent GP
Emanuel Karlsten, journalist och ordförande i Medieakademin
Moderator: Kristian Wedel, Göteborgs-Posten
Arrangör
Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) vid Göteborgs universitet, Vänföreningen till Stiftelsen Torgny Segerstedts Minne och JMG:s studentförening Gaudium

För tredje året i rad uppmärksammar vi Pressfrihetens Dag på Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) vid Göteborgs universitet. Det gör vi tillsammans med Vänföreningen till Stiftelsen Torgny Segerstedts Minne och JMG:s studentförening Gaudium samt med stöd av Pressbyrån.

Årets tema är framtidens public service – vad ska ingå i uppdraget efter 2026?

I dagarna presenterar en parlamentarisk kommitté en utredning med förslag om vad som ska ingå i uppdraget under nästa tillståndsperiod, 2026-2033. Samtidigt genomför Föreningen Oberoende Public service, som engagerat personer med lång erfarenhet inom bland annat kulturpolitik, radio och tv, en parallell utredning kring, som man säger, ”det som regeringens utredare inte vill eller får undersöka”.

På Pressfrihetens Dag på JMG samtalar Lars Leijonborg (L), en av den parlamentariska kommitténs ledamöter, med Christina Jutterström, Föreningen Oberoende Public Service.

Moderator: Kristian Wedel, Göteborgs-Posten.

På programmet (prel.) står även:

Ett förbjudet yttrande.

Får man säga vad man vill om historien? Regeringen vill göra det brottsligt att under vissa omständigheter förneka att Förintelsen har ägt rum. Men vilken typ av uttalanden är det egentligen som kan komma att förbjudas? Och vilka konsekvenser för det fria samtalet skulle ett sådant förbud kunna få? Medverkande: Christer Mattsson, föreståndare Segerstedtinstitutet, och Håkan Boström, ledarskribent GP.

Folklistan – vad var det som hände?

Sara Skyttedal och Jan Emanuel har fått ett mycket stort genomslag i medierna sedan de offentliggjorde att de ställer upp i valet till EU-parlamentet i juni 2024. Hur gick det till? Samtal mellan Emanuel Karlsten, journalist och ordförande i Medieakademin, och moderator Kristian Wedel, journalist GP.

Välkommen!

OBS! Seminariet är kostnadsfritt, men obligatorisk föranmälan senast den 30 april. Klicka här för att registrera dig.