none
Österödskvinnan träffar vi i första avsnittet när Sveriges Television berättar "Historien om Sverige".

Forskare som undervisar syns i SVT-historien om Sverige

Historien om Sverige ska berättas i SVT med hjälp av forskare från Göteborgs universitet. Film-teamet har varit i Spanien, där arkeolog Johan Ling bedriver utgrävningar. Men första avsnittet handlar om skelettet som alla trodde var borta, som arkeologerna hittade i ett magasin i Lund.

Det är i Lysekil SVT börjar sin historia om Sverige. Här hittas i början av 1900-talet ”Österödskvinnan”. Och här spelar arkeolog Karl-Göran Sjögren en avgörande roll.

För länge trodde man att skelettet försvunnit under åren. Men 2007 börjar Karl-Göran Sjögren tillsammans med Torbjörn Ahlström, professor i osteologi i Lund, att leta. De hittar ”Österödskvinnan” i ett magasin. Med hjälp av kol-14 metoden konstaterar de, att det är ett av de äldsta fynd av en människa i hela Skandinavien.

Foto: SVT, Historien om Sverige

Karl-Göran Sjögren är arkeolog vid Institutionen för historiska studier och expert på stenåldern. Så sent som i somras blev det en nyhet när han var med och grävde ut vad som kan vara en av de äldsta stenkammargravarna i Sverige. Han medverkar i det första avsnittet av SVTs storsatsning ”Historien om Sverige” som börjar nu på söndag. Men har själv inte sett avsnittet.

– De har tryckt ihop hela stenåldern till ett avsnitt, så det blir spännande att se hur det blir, säger han.

Bronsålderns experter finns i Göteborg

”Historien om Sverige” är det mest ambitiösa historie-projekt som SVT tagit sig an. För hur skapades egentligen landet Sverige? SVT har tagit hjälp av forskare och experter. Ett annat avsnitt där Göteborgs universitets arkeologer är tongivande experter är ”Metallernas tid”. Det bedrivs världsledande forskning om bronsåldern på universitetet bland annat av professor Johan Ling och Kristian Kristiansen.

none
Johan Ling är även med i studion efter avsnittet om "Metallernas tid" för att svara på tittarnas frågor.
Foto: SVT, Historien om Sverige

Varje avsnitt följs av ett studioprogram, ”Historiskt eftersnack”. Även här medverkar Johan Ling och svarar på tittarnas frågor.

– Det handlar om frågor som allmänheten har om programmet , hur vi kan komma fram till vissa teorier om samhället eller resultat av analyser.

Han hoppas att allmänheten ska få ny kunskap om Sveriges historia.

– Exempelvis att vi importerade koppar från Spanien under bronsåldern, det tror jag inte många känner till, säger Johan Ling.

Kvinnornas roll i krigen

I ett av de senare avsnitten, när berättelsen om Sverige kommit fram till 1700-talet, intervjuas Maria Sjöberg, professor i historia.

– Det jag berättar om är fältlivet, där kvinnor och barn var en självklar del, något som ofta glöms bort när 1700-talets krig diskuteras, säger Maria Sjöberg.

Förutom de forskare från Göteborgs universitet som kommer att synas i tv-rutan, har flera forskare vid Institutionen för historiska studier medverkat vad gäller research till dramadokumentären. Första avsnittet sänds nu på söndag den 5 november kl 21.00.

Text: Cecilia Sjöberg

Institutionen för historiska studier