Rebecca Riise och Love Renström arbetar i labbet.
Foto: Johan Wingborg

Studenten Love Renström får forskningsstipendium på 220 000

Fem frågor till läkarstudenten Love Renström som får Landénska forskningsstipendiet på 220 000 kronor, ett stipendium som Sahlgrenska akademin utlyser varje år.

Vad var din spontana reaktion när du fick beskedet och vad betyder stipendiet för dig?
– Jag blev såklart fantastiskt glad! Rent konkret betyder stipendiet att jag får möjlighet att genomföra ett spännande forskningsprojekt under delar av nästa år. Kanske blir projektet också en väg in i doktorandstudier, men det får tiden utvisa.

Vad är det för forskning du ska göra i det här projektet?
– Jag kommer att arbeta med hjärnmetastaser från hudmelanom. Vävnadsmaterialet från hjärnmetastaserna kommer från patienter som opereras på neurokirurgiska kliniken på Sahlgrenska. I projektet kommer jag att isolera, odla och karaktärisera de immunceller som finns i tumörerna, så kallade tumör-infiltrerande lymfocyter.

Vilken praktisk nytta hoppas du att din forskning ska ge?
– Tumör-infiltrerande lymfocyter kan efter isolering och odling ges tillbaka till patienten som en skräddarsydd cancerbehandling, en typ av cellterapi. Forskargruppen jag ingår i driver just nu en fas I-studie som undersöker denna variant av cellterapi vid en typ av ögonmelanom som spridit sig till levern. Förhoppningsvis kan mitt projekt vara en liten del i den fortsatta utvecklingen av cellterapier på Sahlgrenska så att behandlingen i framtiden kan vara till nytta för fler patienter.

Vad ger det dig att forska?
– Det finns en tjusning i att få formulera frågor och sedan på egen hand leta efter svaren på dessa. För mig är det både roligt och intellektuellt stimulerande.

Har ditt nya projekt någon koppling till ditt examensarbete och hur ska du kombinera fortsatta läkarstudier med forskningen?
– Projektet sker i den forskargrupp där jag skrivit mitt examensarbete under våren och kommer delvis att bygga på metoder som jag använt i det arbetet. Jag kommer inte att kombinera studier med den här forskningen, utan planerar att först ta examen i januari 2025 för att därefter kunna fokusera helhjärtat på projektet.

Text: Jakob Lundberg.

Sahlgrenska akademin