Tre läkarstudenter lyssnar uppmärksamt under terminsintroduktionen.
Läkarstudenterna Parasto Shahrouki, Madeleine Karlsson och Zania Hernandez Sjöstedt lyssnar uppmärksamt under terminsintroduktionen.

Premiär för nya läkarprogrammets termin 7

För de 97 läkarstudenterna var det upprop på ännu en termin. För kursledningen från Institutionen för kliniska vetenskaper liknade det mer en examen. Efter nästan fem års arbete var planeringen av det nya läkarprogrammets termin 7 äntligen klar.

Kursledaren Åse Johnsson hälsar studenterna välkomna till premiären av termin 7 på nya läkarprogrammet.
Foto: Jakob Lundberg

Dörren till R-aulan på Mölndals sjukhus stängdes 08.15. När alla studenter hade satt sig bröts sorlet av Åse Johnssons röst via högtalarsystemet.

– Ett, två! Hörs det? Godmorgon på er och varmt välkomna! Jag heter Åse Johnsson. Vi har träffats förut. Är det någon som kommer ihåg det? Jag dyker upp på olika kurser. Men nu står jag här i egenskap av kursledare och hälsar er välkomna, sa hon i mikrofonen framme vid talarstolen, och fortsatte:

– Vi har väntat. Och längtat. Och väntat på er. Den här terminen kallas för kirurgterminen. Efter den här veckan kommer ni att förstå varför.

Viktigt att behålla alla ämnen

Den första kullen i det nya läkarprogrammet är framme vid sin sjunde termin. Institutionen för kliniska vetenskaper ansvarar för nya termin 7 (T7) som nu har premiär.

– Vi i kursledningen har arbetat i snart fem år för att planera den här terminens nya innehåll. Det har varit väldigt roligt och inspirerande att få vara med och omforma läkarprogrammet så att det ska bli så bra som möjligt för studenterna och för att vi ska få ännu bättre läkare i framtiden, säger Åse Johnsson efter att terminsintroduktionen är över.

Biträdande kursledaren Lars Kölby talar inför studenterna.
Biträdande kursledaren Lars Kölby berättar för studenterna att alla läkare ska kunna sy, inte bara kirurger: ”Jag garanterar att alla ni som får mig som tentator kommer att få göra sytester.”
Foto: Jakob Lundberg

Läkarprogrammet ser inte likadant ut på de olika lärosätena.

– En viktig sak för oss här i Göteborg har varit att behålla de akademiska ämnena synliga i kursplanen, säger Lars Kölby.

Han är biträdande kursledare för T7 och forskar och undervisar i ämnet plastikkirurgi.

– Plastikkirurgi är ju ett ganska litet ämne, men vi får ändå två dagar där vi åtminstone kan presentera oss och visa lite av vad vi kan och vad man gör inom ämnet.

Två dagar på en sexårig utbildning låter ganska lite, eller?
– Ja, ja. Men det är inte noll, och det är viktigt. För en vacker dag ska ju de här studenterna vara färdiga läkare och skicka remisser. När de sitter och funderar ”vart ska jag skicka den här remissen?”, då är det bra att de har fått till sig alla ämnena i utbildningen.

Parasto Shahrouki på väg in i R-aulan på termin 7:s första morgon.
Foto: Jakob Lundberg

”Verkar rolig och välplanerad”

Parasto Shahrouki är en av de 97 studenter som nu påbörjar termin 7.

– Det känns riktigt bra att vara tillbaka och komma in i sina vanliga rutiner igen. Det har varit en härlig sommar, men nu är jag redo att ta mig an nya utmaningar.

Vad har du för förväntningar på T7 och vad är du mest nyfiken på?
– Det verkar som en väldigt rolig och välplanerad termin med mycket praktik, och det ser jag fram emot. Det ska också bli roligt att få fördjupa sig i de kirurgiska ämnena och verkligen tillämpa det vi har lärt oss från tidigare terminer.

60 procent av terminen består av så kallad verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

– Jag ska göra det mesta av min VFU här på Sahlgrenska. Jag ser fram emot att få träffa många patienter och jobba mer självständigt. Det känns som att vi nu på riktigt kommer få vara en del i det verkliga arbetet som läkare, och det känns roligt, säger Parasto Shahrouki.

Utmanande dubbeltermin

Det finns utmaningar med att det nya läkarprogrammet överlappar det gamla. Mycket av innehållet i nya termin 7 finns i den gamla termin 8 som också administreras av Institutionen för kliniska vetenskaper.

– Ett stort arbete har gjorts för att minimera trängseln för studenterna. T8-studenterna får resa ut i regionen mer denna termin, medan T7 studenterna är kvar inom SU, säger Åse Johnsson, som forskar och undervisar i radiologi.

Läkarprogrammets nya termin 7: Klinisk teori och praktik 3, 30 hp

Kursen består av teoretiska och praktiska moment inom följande ämnesområden: kirurgi (gastrointestinal-, bröst-, endokrin-, hand-, kärl- och plastikkirurgi) inkluderande trauma samt delar av gastroenterologi och hepatologi. Vidare ingår ortopedi, urologi, anestesiologi med intensivvård, radiologi/strålskydd samt onkologi. Studenten ska inom kursens områden kunna diagnostisera och behandla vanliga, allvarliga och akuta sjukdomstillstånd. VFU omfattar 18 hp varav 3 hp inom primärvård.

Programinstitutionen för Läkarprogrammet