Ämneslärarprogrammet med inriktning mot årskurs 7–9
Läs mer om Ämneslärarprogrammet med inriktning mot årskurs 7–9 på gu.se.
Ämneslärarprogrammet ger dig behörighet att arbeta som lärare i grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen och leder till en examen i två ämnen. Utbildningen ger en bred bild av läraryrket, fördjupade ämneskunskaper och redskap för att utveckla elevers lärande.
Kontakt
Programstudievägledare
VFU-handläggare
Utbildningsplan
Utbildningsplanen beskriver utbildningens mål och innehåll.
HT24
HT23
Upplägg
Under din utbildning läser du kurser på flera olika ämnesinstitutioner. Därigenom får du möta många delar av universitetet. De studenter som har valt samma inriktning och ämnen som du följs åt genom programmet.
På universitetet läser du efter ett kurssystem. Varje kurs ger ett visst antal högskolepoäng (hp). En vecka motsvarar 1,5 hp och en termin 30 hp. Längden på kurserna kan variera, vilket framgår av studiegången i utbildningsplanen.
Kurserna betygsätts efter en tregradig skala: U, G och VG. Varje kurs har en kursplan, där mål, innehåll och examinationsformer framgår. Under utbildningen varvas kurser på universitetet med praktik i skolan och den högskoleförlagda delen av utbildningen (HFU) är mest omfattande. Den verksamhetsförlagda delen av utbildningen (VFU) utgör totalt en termin av utbildningstiden och är förlagd till fyra olika tillfällen. Redan första terminen får du komma ut på VFU.
Förutom ämneskurser och VFU-kurser innehåller utbildningen så kallade kärnkurser. Kärnkurser är kurser som specifikt handlar om lärarens uppdrag, som hur undervisningen kan stimulera elevers kunskapsutveckling, hur bedömning kan kopplas till lärande och hur man utvecklar ett vetenskapligt förhållningssätt i sin lärarprofession. I dessa kurser samläser du med studenter från hela Ämneslärarprogrammet.
Programguide
För att underlätta dina studier finns en programguide för Ämneslärarprogrammet. I programguiden kan du läsa mer om Ämneslärarprogrammets upplägg och om de olika typer av kurser som ingår i utbildningen. Det finns särskild information om programmets verksamhetsförlagda utbildning och examensarbeten.
I slutet av programguiden finns allmän information om programmet samt information om vart du ska vända dig om om du behöver hjälp under utbildningens gång. I programguiden framgår också vilken undervisningsbehörighet du får efter avslutad utbildning.
Ämnes- och ämnesdidaktiska studier
Som blivande ämneslärare kommer du att få fördjupade kunskaper i ett eller flera ämnen. Dina ämnesstudier är förlagda till någon av de 15 ämnesinstitutioner som medverkar i Ämneslärarprogrammet. På institutionen finns studievägledare med särskilt ansvar för ämneslärarstudenterna.
Tyngdpunkten i dina studier ligger på ditt huvudämne. Det är i huvudämnet som du gör din VFU och skriver dina båda examensarbeten. Ibland läser du dina ämneskurser tillsammans med andra ämnesstudenter och ibland läser de båda inriktningarna – grundskolans årskurs 7-9 respektive gymnasieskolan – tillsammans. Oavsett upplägg innehåller dina ämnesstudier också ämnesdidaktik och metodik, det vill säga kunskap om hur det du lär dig i ämneskurserna kan omsättas i skolans undervisning.
Du börjar med dina ämneskurser termin 2 och läser först en och en halv termin i ditt huvudämne, vilket motsvarar 45 hp. Termin 4 påbörjar du som läser mer än ett ämne dina studier i andraämnet 1. Även här läser du 45 hp. Efter detta gemensamma upplägg av studierna för de båda inriktningarna skiljer sig studiegångarna åt, eftersom man i regel läser olika många ämnen och med olika antal poäng i de båda inriktningarna. Gemensamt är att ämneskurser varvas med andra typer av kurser och att båda inriktningarna läser ämneskurser på avancerad nivå i huvudämnet.
Varje ämne finns beskrivet i en ämnesguide, som tillhandahålls av ämnes- institutionen. Där kan du läsa om hur ämnesstudierna är relaterade till skolans ämnen, vad de olika kurserna innehåller samt hur de hänger ihop och bygger på varandra.
Ämnesguider
I ämnesguiderna kan du läsa mer om innehåll och upplägg i programmets olika ämnen. Det finns också en mer allmän beskrivning av ämnena på Ämneslärarprogrammets sida för presumtiva studenter.
Ämne | Ämnesguide | Kontakt |
Bild | Ämnesguide 7-9 och GY (du lotsas till HDK-Valand – Högskolan för konst och design) | Charlotta Gavelin |
Biologi | Ämnesguide för biologilärare | Ola Nordqvist |
Engelska | Ämnesguide: Språklärarutbildning (åk 7-9) | Ida Lindström |
Fysik |
| |
Geografi | Ämnesguide (du lotsas till Geovetenskaper) | Sven Olsson |
Hem- och konsumentkunskap | Ämnesguide | Anne-Lee Lööf |
Historia | Ämnesguide 7-9 och GY (du lotsas till Institutionen för historiska studier) | Ulrika Lagerlöf Nilsson |
Idrott och hälsa | Anne-Lee Lööf | |
Kemi | Ämnesguide 7-9 och GY | Per Martin Björemark |
Matematik | Ämnesguide 7-9 och GY | Svl.math@gu.se |
Moderna språk (Fr, Sp, Ty) | Ämnesguide: Språklärarutbildning (åk 7-9) | Ann-Christin Undeby |
Musik | Ämnesguide 7-9 och GY | Marcus Löfdahl |
Religionskunskap | Ämnesguide 7-9 och GY | Annie Rinaldo |
Samhällskunskap | Eva Nilsson | |
Slöjd | Ämnesguide 7-9 (du lotsas till HDK-Valand – Högskolan för konst och design) | Christina Campopiano |
Svenska | Elisabeth Andersson | |
Svenska som andraspråk | Ämnesguide 7-9 och GY | Elisabeth Andersson |
Teknik | Johanna Giske |
Studieplans- och VFU-webb
Som lärarstudent har du en studieplan på webben. I denna kan du se alla kurser du ska läsa under utbildningens gång. Om du gör något avsteg från studieplanen, exempelvis om du tar en paus i studierna eller blir underkänd på en kurs, behöver du uppdatera studieplanen.
Du kan själv kontrollera att studieplanen stämmer genom att logga in på Studieplans- och VFU-webben.
Logga in på Studieplans- och VFU-webben
Hållbar utveckling
Ämneslärarprogrammet är hållbarhetsmärkt enligt Göteborgs universitets fastställda kriterier. I programmet finns en gemensam tvärvetenskaplig delkurs med fokus på hållbar utveckling och mänskliga rättigheter. Syftet är att du under delkursen ska få möjlighet att reflektera kring och visa medvetenhet om olika värden och perspektiv som rör hållbar utveckling och mänskliga rättigheter, hur dessa värden påverkar naturmiljö, sociala förhållanden och ekonomi och dess relevans för det pedagogiska arbetet inom det framtida yrkesutövandet. En del i att nå detta mål är den gemensamma strimman Hållbar utveckling med människan i centrum, där undervisning kring hållbar utveckling och mänskliga rättigheter återkommande integreras i programmets olika kurser.
Den första delen av strimman finns i kurserna L9K20G och LGK20G och behandlar sociala relationer och ojämlikhet samt hur detta påverkar människors och gruppers olika förutsättningar och framtida möjligheter i samhälle och skola.
Tyngdpunkten för satsningen på Hållbar utveckling med människan i centrum ligger under termin 8 och ingår i VFU4. Även ämneskurserna tar upp hållbar utveckling på olika sätt under utbildningen.