Image
Breadcrumb

Uppskattat kursmoment förbättrade information inom audiologi på Wikipedia

Published

I ett nytt kursmoment på audionomprogrammet får studenterna i uppgift att förbättra innehållet på sidor på Wikipedia som rör audiologi. Studenterna hittade många artiklar som behövde förbättras, och de älskade uppgiften.

Wikipedia är ett digitalt uppslagsverk på nätet, där vem som helst kan editera innehållet. Uppslagsverket har utvecklat ett redaktionellt system med säkerhetsåtgärder på flera nivåer, som kontrollerar innehållet.

Image
Porträttbild av Andreas Thulin
Andreas Thulin
Photo: Josefin Bergenholtz

Andreas Thulin är legitimerad audionom och adjungerad lärare på audionomprogrammet vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet. En liknande Wiki-uppgift skulle kunna plats på vilket annat program som helst, menar han:

– Studenterna fullständigt älskade uppgiften. De upplevde den som otroligt meningsfull och intressant.  

Studenterna informerades om hur de gör ändringar i Wikipedia med stöd av Thais Morata, Ph.D., Center for Disease Control and prevention, National Institute for Occupational Safety and Health.

Självständigt arbete

Andreas Thulin Berättar:

– Studenterna uppmanades att leta runt på Wikipedia och finna artiklar kopplade till vårt huvudämne audiologi, för att sedan se om det fanns förbättringspotential. Jag tror att detta är första gången som liknande uppgifter görs på universitetsnivå i Sverige, och de hittade därför otroligt mycket artiklar som kunde förbättras. Detta gjorde studenterna självständigt under två veckor, inklusive två dagars workshop där jag fanns på plats för att hjälpa dem komma i gång i en datorsal på Hälsovetarbacken.

– En av studenterna förklarade att hon för första gången kunde berätta för nära och kära vad hon höll på med i skolan, OCH DE FÖRSTOD VAD HON MENADE! Vid kursvärderingen valde ungefär hälften av studenterna att lyfta fram Wiki-uppgiften som någonting som var positivt med kursen, och responsen var överväldigande för mig. Viss oro finns ju alltid när man implementerar ett nytt moment, och jag är överlycklig över att det gick så otroligt bra.

– Via denna uppgift så får studenterna använda sin expertkunskap för att bidra till den riktiga världen. De känner sig kunniga, och editeringar de gör på Wikipedia har ju potential att vara kvar om hundra år, och det är någonting helt nytt. Wikipedia är otroligt noga med referenshantering och trovärdiga källor, vilket även ger dem extra träning i detta. Det är också en uppgift där studenterna arbetar väldigt självständigt, och då Wikimedia har otroligt många bra tränings-moduler krävs minimalt stöd från kursansvarig. Jag skulle rekommendera detta till vilket annat program som helst. Att sprida information om hälso- och sjukvård och allting som rör det hör till de flestas yrkesroller, och gemene person finner informationen de letar efter via sökmotorer - och då ofta Wikipedia.

Informationen visade sig vara eftertraktad. På bara två veckor hade de editerade artiklarna fått över 2600 klick.


Published by:
Sahlgrenska akademin