Med ditt studentkonto loggar du in i Studentportalen och får tillgång till lärplattformen Canvas, Ladok, Wifi, beställning av GU-kort och mycket mer. För att kunna använda ditt studentkonto måste du först aktivera det.
Som ny student vid Göteborgs universitet behöver du aktivera ditt studentkonto. Aktivering kan göras från och med den 10 augusti för höstterminen och 2 januari för vårterminen. Om du har ett svenskt personnummer och inloggning till antagning.se, eduID eller Freja eID Plus ska du själv aktivera ditt studentkonto.
När du aktiverar ditt studentkonto via antagning.se, eduID eller Freja eID Plus visas ditt användarnamn direkt på skärmen och du får själv välja ett lösenord.
Observera att du måste vara antagen till en kurs eller ett program vid Göteborgs universitet för att kunna aktivera ditt studentkonto.
Läs mer om eduID (du lämnar Studentportalen)
Läs mer om Freja eID Plus (du lämnar Studentportalen)
Observera att endast den utökade varianten Freja eID+ fungerar för att aktivera studentkontot.
Om du inte lyckas aktivera ditt studentkonto själv kan du hämta dina inloggningsuppgifter i Servicecenter. Tänk på att ta med giltig legitimation.
Servicecenters adresser och öppettider
Om du befinner dig på annan ort och inte kan besöka ett Servicecenter kan du beställa dina inloggningsuppgifter. Ditt användarnamn skickas då i ett mejl medan ditt lösenord skickas med posten till din folkbokföringsadress. För att beställa dina kontouppgifter, fyll i formuläret som du når via länken.
Om du saknar svenskt personnummer och folkbokföringsadress så kan vi inte skicka ditt lösenord med post. Enbart i dessa fall kan vi skicka ditt lösenord via SMS. För att få hjälp med detta, fyll i formuläret som du når via länken.
Glömt lösenord:
Läs mer om hur du hämtar ett nytt lösenord här
Glömt användarnamn: Om du har ett svenskt personnummer och kan ditt lösenord kan du söka fram ditt användarnamn. Ditt användarnamn börjar alltid med "gus".
Behöver du hjälp med ditt studentkonto? Då kan du vända dig till Servicecenter.
Om du fyller i rätt inloggningsuppgifter men ändå inte kommer in kan du testa att aktivera ditt studentkonto igen. Om det inte fungerar att aktivera studentkontot igen eller om du inte har inloggningsuppgifter till antagning.se, eduID eller Freja eID Plus, kan du vända dig till Servicecenter för mer information.
Har du problem med ditt studentkonto kan du vända dig till Servicecenter.
Om du inte har ett svenskt personnummer kan du inte aktivera ditt studentkonto själv.
Servicecenter kan hjälpa dig med dina inloggningsuppgifter. Du kan antingen fysiskt besöka ett Servicecenter eller få dina kontouppgifter skicka till dig via sms.
Servicecenters adresser och öppettider
Om du har en registreringsdeadline och är orolig för att inte hinna få dina inloggningsuppgifter i tid, kan du kontakta studieadministrationen på din institution och be dem hjälpa dig med registreringen.
Lista på alla våra institutioner
Ditt studentkonto raderas när det har gått mer än 12 månader sedan senaste kursregistreringens slut. Innan studentkontot raderas skickas information till din studentmejladress.
Ditt studentkonto raderas inte om du har anmält studieuppehåll för de terminer du inte är registrerad i Ladok.
För att logga in på lärplattformen Canvas använder du inloggningsuppgifterna till ditt studentkonto. Du måste vara registrerad för att få full tillgång till din kurs i Canvas.
För att logga in på det trådlösa nätverket eduroam lägger du till @gu.se efter ditt användarnamn (gus••••••@gu.se) och ditt vanliga lösenord
Om du har bytt namn hos Skatteverket ska namnet ändras automatiskt i Ladok inom 8 dagar. Om du har bytt personnummer eller om din namnändring inte har gått igenom behöver informationen dock ändras manuellt. Ta med dig giltig legitimation eller intyg från Skatteverket där ditt nya namn eller personnummer framgår och besök något av våra Servicecenter. Servicecenter vidarebefordrar informationen till Ladok som gör ändringen.
Kontakta Servicecenter
Hitta till Servicecenter
Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://studentportal.gu.se/e-tjanster/studentkonto/?selectedSegment=vad-gor-jag-om-jag-har-andrat-namn-eller-personnummer-&skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum:
2023-01-31