Med ditt studentkonto loggar du in i Studentportalen och får tillgång till lärplattformen Canvas, Ladok, Wifi, beställning av GU-kort och mycket mer. För att kunna använda ditt studentkonto måste du först aktivera det.
Som ny student vid Göteborgs universitet behöver du aktivera ditt studentkonto. Om du har ett svenskt personnummer och inloggning till antagning.se, eduID eller Freja eID+ kan du själv aktivera ditt studentkonto.
När du aktiverar ditt studentkontot via antagning.se, eduID eller Freja eID+ visas ditt användarnamn direkt på skärmen och du får själv välja ett lösenord.
Observera att du måste vara antagen till en kurs eller ett program vid Göteborgs universitet för att kunna aktivera ditt studentkonto.
Läs mer om eduID (du lämnar Studentportalen)
Läs mer om Freja eID Plus (du lämnar Studentportalen)
Observera att endast den utökade varianten Freja eID Plus fungerar för att aktivera studentkontot.
Om du inte har ett svenskt personnummer eller saknar inloggningsuppgifter till antagning.se, eduID eller Freja eID Plus kan du inte aktivera ditt studentkonto själv. Servicecenter kan då hjälpa dig att aktivera ditt studentkonto.
Om du har ett svenskt personnummer och har inloggningsuppgifter till antagning.se, eduID eller Freja eID Plus kan du sätta ett nytt lösenord till ditt studentkonto.
Om du har ett svenskt personnummer och kan ditt lösenord kan du söka fram ditt användarnamn. Ditt användarnamn börjar alltid med "gus".
Behöver du hjälp med ditt studentkonto? Då kan du vända dig till Servicecenter.
Om du fyller i rätt inloggningsuppgifter men ändå inte kommer in kan du testa att aktivera ditt studentkonto igen. Om det fortfarande inte fungerar kan du vända dig till Servicecenter för mer information.
Har du problem med ditt studentkonto kan du vända dig till Servicecenter.
Om du inte har ett svenskt personnummer kan du inte aktivera ditt studentkonto själv.
Servicecenter kan hjälpa dig med dina inloggningsuppgifter.
Om du har en registreringsdeadline och är orolig för att inte hinna få dina inloggningsuppgifter i tid, kan du kontakta studieadministrationen på din institution och be dem hjälpa dig med registreringen.
Lista på alla våra institutioner
Ditt studentkonto raderas när det har gått mer än 12 månader sedan senaste kursregistreringens slut. Innan studentkontot raderas skickas information till din studentmejladress.
Ditt studentkonto raderas inte om du har anmält studieuppehåll för de terminer du inte är registrerad i Ladok.
För att logga in på lärplattformen Canvas använder du inloggningsuppgifterna till ditt studentkonto. Du måste vara registrerad för att få full tillgång till din kurs i Canvas.
För att logga in på det trådlösa nätverket eduroam lägger du till @gu.se efter ditt användarnamn (gus••••••@gu.se) och ditt vanliga lösenord
Om du har bytt namn hos Skatteverket ska namnet ändras automatiskt i Ladok inom 8 dagar. Om du har bytt personnummer eller om din namnändring inte har gått igenom behöver informationen dock ändras manuellt. Ta med dig giltig legitimation eller intyg från Skatteverket där ditt nya namn eller personnummer framgår och besök något av våra Servicecenter. Servicecenter vidarebefordrar informationen till Ladok som gör ändringen.
Kontakta Servicecenter
Hitta till Servicecenter
Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://studentportal.gu.se/e-tjanster/studentkonto/?selectedSegment=vad-gor-jag-om-jag-har-andrat-namn-eller-personnummer-&skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum:
2021-03-07