Dekorativt ordmoln

Pedagogiska priset, Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Nu är det dags att nominera en lärare eller ett lärarlag till Pedagogiska priset 2024.

Pedagogiska priset 2024

Göteborgs universitet har sedan länge delat ut pedagogiska priser för att uppmärksamma goda insatser inom universitetets utbildningsverksamhet.

Nu är det dags att nominera en lärare eller ett lärarlag till Pedagogiska priset 2024 vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten. Nominera senast 31 december 2024.

Vem kan nomineras?

Pristagaren kan vara en enskild lärare eller en grupp av lärare. Priset är ett verksamhetsbidrag om 100 000 kronor. Prissumman ska gå till pristagarnas förkovran och utveckling. Satsningen är ett led i universitetets strävan att stärka den pedagogiska utvecklingen.
Prisutdelningen sker vid professorsinstallationen i maj.

Alla som undervisar inom Utbildningsvetenskapliga fakultetens verksamheter och är anställda vid Göteborgs universitet kan komma ifråga för pris. Priset kan endast delas ut till personer som nu är aktiva i verksamheten.

Vem kan nominera?

Alla studenter/doktorander, alumner och anställda vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten kan lämna förslag till pristagare till pedagogiskt pris. En nominering av pristagare ska göras av någon annan än den som nomineras.

Motivera din nominering

Vid nominering ska förslaget till pristagare motiveras tydligt.

Pristagare ska svara mot minst ett av följande tre kriterier:

• Pristagare ska ha utfört en särskilt uppskattad och inspirerande lärargärning där den pedagogiska inramningen varit av stort värde för studenternas/doktorandernas lärande. Denna lärargärning ska vara pågående och ta de studerandes perspektiv i beaktande.
  • Pristagare ska ha utvecklat, och i undervisning med stor framgång genomfört, en innovativ pedagogiskt riktad idé. Med innovativ pedagogiskt riktad idé avses t.ex. innehållsligt moment och/eller arbetsform som varit av stort värde för studenternas lärande. Undervisningen ska vara pågående och under fortsatt utveckling.
  • Pristagare ska ha utfört en flerårig synnerligen uppskattad och framgångsrik lärargärning och denna lärargärning ska vara pågående och under fortsatt utveckling.

Utbildningsvetenskapliga fakultetsstyrelsen beslutar om pristagare.

Nominera senast 31 december 2024

Utbildningsvetenskapliga fakulteten
Programinstitution för Ämneslärarprogrammet
Institutionen för didaktik och pedagogisk profession