Möt Ingrid som jobbar extra som mentor - kanske är det ett jobb för dig?

Ingrid Norrlin läser på läkarprogrammet och har arbetat som mentor i flera år. Här får du både möta Ingrid, läsa mer om vad mentorsjobbet innebär och länk till intresseanmälan.

porträtt Ingrid Norrlin
Ingrid Norrlin

Berätta om vad som ingår i uppdraget som mentor!
- Generellt sett innebär det att man stöttar andra studenter som behöver råd och tips på hur man gör för att plugga. Många gånger handlar det om att lägga upp en plan för vad som ska göras och hur studenten ska komma dit både på kort och lång sikt. Det kan innebära att vi kollar på schemat och studiehandledningen tillsammans, diskuterar vad som ska göras varje dag och ungefär hur mycket tid det bör ta

Vad ger det dig att vara mentor?
- Framför allt är det jättekul att få hjälpa andra studenter att lyckas med sina studier, men jag har också blivit mycket effektivare och bättre på att plugga själv tack vare mentorsrollen.

Varför ville du bli mentor?
- Jag letade lite smått efter ett extrajobb som skulle fungera att kombinera med mina studier och när jag såg en affisch om jobbet på campus tyckte jag det verkade spännande. Jag hade gett lite tips på studieteknik till några kursare och tänkte att det kanske skulle passa mig.

Fakta om jobbet som mentor

Att vara mentor är ett lärorikt och avlönat extrajobb där du hjälper en student i behov av pedagogiskt stöd att planera och strukturera sina studier.

Vanligtvis träffas ni en gång i veckan i cirka 1-1,5 timma. Tillsammans skapar ni förutsättningar för att studenten ska lyckas med sina studier. Det kan betyda att sortera och prioritera vad som är viktigt, eller att tolka och konkretisera uppgifter och moment.

Du får mycket tillbaka för din insats

• För varje mentorsuppdrag får du betalt ett fast belopp per månad, 1200 kronor.
  • När uppdraget börjar får du en introduktion av universitetets mentorskoordinator.
  • Under tiden som du har uppdraget stöttar vi dig genom personlig handledning.
  • Du blir inbjuden löpande till fortbildning, föreläsningar och gemensamma seminarier tillsammans med andra mentorer.
  • Du får ett intyg på din prestation.

Läs mer om att bli mentor åt en annan student i Studentportalen

Gör en intresseanmälan direkt i Forms