Personer som går i en korridor.
Foto: Johan Wingborg

Nu inleds processen för ansökan om kårstatus

I höst fattar universitetsstyrelsen beslut om vilka studentsammanslutningar som beviljas status, eller ställning, som studentkår från och med 1 juli 2025. 28 oktober 2024 är sista dag att ansöka om ställning som studentkår inför styrelsens beslut.

Sedan 2010 har det funnits fyra studentkårer vid Göteborgs universitet, och de har varit de studentsammanslutningar som haft status som studentkår sedan dess. En studentkårs huvuduppgift är att bevaka och bidra till utvecklingen av utbildningen och förutsättningarna för studier vid universitetet, bland annat genom att utse studentrepresentanter. Studentkårerna för med andra ord studenternas talan gentemot universitetet och arbetar för att göra studietiden så bra som möjligt för dig som student.

Det senaste beslutet om kårstatus togs hösten 2021 och gäller fram till den 30 juni 2025. Universitetsstyrelsen planerar att besluta om vilka studentsammanslutningar som får kårstatus för nästa treårsperiod vid sitt möte den 4 december 2024.

Sista ansökningsdag är 28 oktober 2024. Processen för att ansöka om ställning som studentkår styrs av Högskolelagen och för att kunna ansöka om ställning som studentkår behöver de krav som ställs i Högskolelagen uppfyllas. Endast sammanslutningar av studenter vid Göteborgs universitet kan ansöka om kårstatus vid universitetet.