Till startsida
  • Vad gör jag om jag har glömt mina inloggningsuppgifter?

    Glömt lösenord:

    Läs mer om hur du hämtar ett nytt lösenord här

    Glömt användarnamn: Om du har ett svenskt personnummer och kan ditt lösenord kan du söka fram ditt användarnamn. Ditt användarnamn börjar alltid med "gus".

    Sök användarnamn

     

    Behöver du hjälp med ditt studentkonto? Då kan du vända dig till Servicecenter. 

    Kontakta Servicecenter

     

  • Jag kan mina inloggningsuppgifter men kan ändå inte logga in

    Om du fyller i rätt inloggningsuppgifter men ändå inte kommer in kan du testa att aktivera ditt studentkonto igen. Om det inte fungerar att aktivera studentkontot igen eller om du inte har inloggningsuppgifter till antagning.se, BankID, eduID eller Freja eID Plus, kan du vända dig till Servicecenter för mer information.

    Aktivera ditt studentkonto

    Kontakta Servicecenter

  • Vart kan jag vända mig med frågor om mitt studentkonto?

    Har du problem med ditt studentkonto kan du vända dig till Servicecenter. 

    Kontakta Servicecenter

  • Hur länge har jag kvar mitt studentkonto?

    Ditt studentkonto raderas när det har gått mer än 12 månader sedan senaste kursregistreringens slut. Innan studentkontot raderas skickas information till din studentmejladress. 

    Ditt studentkonto raderas inte om du har anmält studieuppehåll för de terminer du inte är registrerad i Ladok.

     

  • Jag saknar svenskt personnummer och kan inte aktivera kontot själv, vad gör jag?

    Om du inte har något svenskt personnummer behöver du besöka ett Servicecenter för att aktivera ditt studentkonto. Glöm inte att ta med en giltig legitimation, till exempel ett körkort eller pass.

    Servicecenters adresser och öppettider

  • Jag är distansstudent, hur gör jag för att aktivera kontot?

    Om du ska studera på distans ska du i första hand aktivera ditt studentkonto med hjälp av någon av metoderna ovan.

    Om du inte kan aktivera ditt studentkonto själv behöver Servicecenter hjälpa dig. Det här gäller bland annat dig som inte har något svenskt personnummer eller du som har ett personnummer men inte längre är folkbokförd i Sverige. Följ stegen nedan för att få hjälp med att aktivera ditt studentkonto.

    • Skicka ett mejl till servicecenter@gu.se
    • Ange "Studentkonto distans" i ämnesraden
    • Skriv ditt fullständiga namn, födelsedatum (ÅÅMMDD) och namnet på din kurs

    Servicecenter kommer att kontrollera uppgifterna och sedan skicka vidare instruktioner via e-post.

  • Vad gör jag om jag har ändrat namn eller personnummer?

    Om du har bytt namn hos Skatteverket ska namnet ändras automatiskt i Ladok inom 8 dagar. Om du har bytt personnummer eller om din namnändring inte har gått igenom behöver informationen dock ändras manuellt. Ta med dig giltig legitimation eller intyg från Skatteverket där ditt nya namn eller personnummer framgår och besök något av våra Servicecenter. Servicecenter vidarebefordrar informationen till Ladok som gör ändringen.

    Kontakta Servicecenter

    Hitta till Servicecenter
     

     

  • Vad är BankID, eduID och Freja eID?

    Läs mer om BankID (lämnar Studentportalen)

    Läs om eduID (lämnar Studentportalen)

    Läs mer om Freja eID (lämnar Studentportalen)
    Vänligen notera att endast den utökade versionen (Freja eID Plus) går att använda på universitetet.

Sidansvarig: Servicecenter|Sidan uppdaterades: 2023-03-20
Dela:

Denna text är utskriven från följande webbsida:
https://studentportal.gu.se/e-tjanster/studentkonto/?selectedSegment=vad-gor-jag-om-jag-har-andrat-namn-eller-personnummer-&tipFriend=true&tipUrl=http%3A%2F%2Fstudentportal.gu.se%2Fe-tjanster%2Fstudentkonto%2F%3FskipSSOCheck%3Dtrue&skipSSOCheck=true
Utskriftsdatum: 2023-09-22

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?