Till startsida

GU-kort

GU-kortet är universitetets multifunktionskort som fungerar som passerkort, bibliotekskort på Universitetsbiblioteket och för att logga in vid universitetets skrivare.

För att beställa GU-kort måste du ha ett aktivt studentkonto vid Göteborgs universitet. Med anledning av Covid-19 ber vi att du endast beställer ett GU-kort om du verkligen behöver det, läs mer nedan.

 

 GU-kort och coronavirus (Covid-19)

Med anledning av Covid-19 ber vi att du endast beställer ett GU-kort om du: 

  • behöver tillgång till låsta lokaler
  • behöver låna fysiska böcker på universitetsbiblioteket


För utskriftstjänsten och universitetsbibliotekets digitala resurser kan du använda ditt studentkonto. GU-kortet ger inte studentrabatter.

Läs om öppettiderna på din fakultet

Upphämtning av beställda GU-kort

Servicecenter har just nu begränsade öppettider för besök. Nya GU-kort förvaras på det Servicecenter som har öppet, oavsett vilket utlämningsställe du valde när du beställde ditt kort. Glöm inte att ta med giltig legitimation.

Servicecenters adresser och öppettider

Om du har ett gammalt GU-kort

Om du har ett gammalt, blått GU-kort som fortfarande fungerar behöver du inte beställa ett nytt kort. Stängningen av det gamla GU-kortssystemet skjutits fram pga Covid-19. Det innebär att alla gamla GU-kort som har giltighetstid 2019/48 eller senare fortsatt är giltiga under 2020 så länge du har en aktiv kursregistrering i Ladok.

Så här beställer du ditt kort

För att kunna beställa GU-kortet måste du ha ett aktivt studentkonto (gus-konto). För att beställa loggar du in i GU-kortportalen. Här följer du stegen nedan: 

  1. Du godkänner villkoren för kortet.
  2. Du väljer en PIN-kod (som används i passersystemet och vid inloggning på skrivarna). Obs! Om du redan har ett GU-kort sedan tidigare uppdateras även PIN-koden till detta kort när du väljer en kod till ditt nya kort.
  3. Du laddar upp ett foto av dig själv till kortet. Du kan antingen ta ett nytt foto via kameran i din telefon eller välja ett befintligt foto som finns lagrad på din telefon eller dator. Tänk på att fotot måste följa de riktlinjer för kortet som beskrivs i GU-kortportalen. Fotot du laddar upp granskas manuellt för att kontrollera att det följer riktlinjerna innan det godkänns.
  4. Du väljer på vilket Servicecenter du vill hämta ut ditt kort.

När ditt kort är klart för upphämtning får du ett meddelande om detta via e-post (till den adress som är knuten till ditt studentkonto). 

GU-kortportalen kan vara otillgänglig vissa dagar mellan 10.30-11 och 16-16.30 för uppgradering av systemet. Avvakta i så fall en stund och försök sedan logga in igen.

Hämta ut kort

För att hämta ut ett nytt GU-kort gäller följande:

  • Av säkerhetsskäl är det bara du som kan hämta ut ditt GU-kort.
  • Du måste visa upp en giltig legitimation när du hämtar ut ditt kort.
  • Om du har ett gammalt GU-kort, ta med det och lämna in det när du hämtar kortet.


Upphämtning av GU-kort och Covid-19

Behörigheter och funktioner på kortet

GU-kortet visar att du är student vid Göteborgs universitet och har tillgång till universitetets lokaler, funktioner och tjänster. Observera att i samband med tentamen krävs en riktig ID-handling för verifiering, till exempel ett körkort.

Funktionerna på det nya kortet är desamma som tidigare. Under en övergångsfas kan det dock ta lite tid innan alla funktioner på det nya kortet kommer igång.

Till skillnad från tidigare finns det ingen giltighetstid på det nya GU-kortet och du behöver inte längre uppdatera ditt kort för att förlänga det vid varje ny kurs i Ladok. För behörigheter i passersystemet samt på biblioteketskortet finns det dock separata giltighetstider som styr dessa funktioner på kortet.

Passerkort

GU-kortet fungerar som ditt passerkort och ger dig tillträde till de lokaler du ska ha tillgång till på den institution och fakultet där du studerar. Passerfunktionen fungerar när du har en aktiv kursregistrering i Ladok. Använd ditt GU-kort i kortläsarna, tillsammans med PIN-koden du valde när du beställde kortet, för att komma in.

Vissa fakulteter har lokaler som kräver utökad behörighet, till exempel labbsalar. Kontakta din institution för mer information. 

Bibliotekskort

GU-kort används när du lånar böcker på Universitetsbiblioteket. Om biblioteksfunktionen på GU-kortet inte fungerar, kontakta biblioteket.

Bibliotekskort på biblioteket

Kontakta biblioteket

Utskrift och kopiering

I universitets utskriftstjänst (GUprint) använder du ditt GU-kort för att logga in på skrivarna för att skriva ut, kopiera och skanna.

Utskriftstjänst, GUprint

Spärra kort och ändra PIN-kod

Om du förlorar ditt GU-kort ska du genast spärra det i GU-kortportalen så att ingen obehörig kan använda det. Beställ därefter ett nytt GU-kort i GU-kortportalen eller besök ett Servicecenter för att hämta ut ett nytt kort.

I GU-kortportalen kan du också ändra PIN-kod på kortet.

Vanliga frågor

 

  • Jag kan inte beställa mitt kort

    För att kunna beställa GU-kortet måste du ha ett aktivt studentkonto. Alla webbläsare utom Internet Explorer fungerar vid beställning. Om du upplever problem med GU-kortportalen, testa gärna att rensa cookies i din webbläsare eller byt webbläsare.

    Om ditt konto är aktivt och du kommer åt andra tjänster men ändå inte kan beställa ditt GU-kort, kontakta oss via supportformuläret.

  • Jag kan inte ladda upp mitt foto

    För att ladda upp ett foto till ditt GU-kort klickar du på knappen för att välja bild. Du kan då hämta en befintlig bild på din dator eller telefon. Beställer du från din telefon kan du även välja att ta ett nytt foto med din mobilkamera.

    Tänk på att fotot du laddar upp får inte vara större än 5Mb.

  • Hur vet jag att mitt kort är klart att hämtas ut?

    Du får ett e-postmeddelande när ditt kort är klart för upphämtning, vanligtvis inom 2-4 dagar. Meddelandet skickas till din studentmejladress. Du kan också se status för ditt beställda kort om du loggar in i GU-kortportalen. 

  • Måste jag själv hämta ut mitt kort?

    Av säkerhetsskäl är det bara du själv som kan hämta ut ditt GU-kort mot uppvisande av giltig legitimation.

  • Jag kommer inte in i lokalerna med mitt GU-kort

    Är du registrerad på din kurs?

    Du måste ha en aktiv kursregistrering i Ladok för att ha behörighet till lokalerna på din fakultet. Kontrollera att du är registrerad på din kurs i Ladok. 

    Gå till Ladok

    Har du rätt behörighet?

    Som student har du tillträde till allmänna utrymmen och datorsalar på den fakultet där du studerar. Behörigheten på kvällar och helgen kan vara mer begränsad än under dagtid. Ta reda på vad som gäller på den fakultet där du är student.

    Har du angett rätt PIN-kod?

    Om lampan på kortläsaren lyser grönt när du håller upp kortet, och sedan växlar till rött när du slagit din PIN-kod, beror det på att du slagit fel kod. Besök Servicecenter för hjälp eller ändra PIN-koden själv i GU-kortportalen.

    Är ditt GU-kort spärrat?

    Om lampan på kortläsaren lyser rött omedelbart efter att du visat ditt kort beror det antingen på att du inte har behörighet till lokalen eller på att ditt kort är spärrat. Kortet spärras vanligtvis när man har slagit fel PIN-kod för många gånger. Besök Servicecenter för hjälp med att låsa upp kortet.

    Tänk också på att först hålla upp kortet framför läsaren och slå din kod först efter när du tagit bort ditt kort igen. Annars finns risken att kortläsaren inte kan läsa av ditt kort.

    Är ditt GU-kort trasigt?

    Om inget av ovanstående är problemet, kan kortet vara fysiskt trasigt. Besök Servicecenter för kontroll. Tänk på att inte göra hål i kortet då det skadar det inbyggda chipet.

    Servicecenters adresser och öppettider

    För studenter på läkarprogrammet som använder sitt GU-kort på Sahlgrenska universitetssjukhus

    Du som läser på termin 4-11 på läkarprogrammet, och använder ditt GU-kort i lokaler på SU, måste meddela när du byter ditt GU-kort eftersom dessa behörigheter inte kan föras över automatiskt.

    Skicka ett e-postmeddelande till servicecenter@gu.se med rubriken ”Behörighet Sahlgrenska” och ange ditt namn, personnummer och kortnummer (”Card no”, finns i högerkanten på framsidan av ditt kort).

    Du får en bekräftelse när informationen har skickats till säkerhetsavdelningen på Sahlgrenska. Det tar ungefär en arbetsdag innan behörigheten har lagts på ditt nya GU-kort.

  • Biblioteksfunktionen fungerar inte

    GU-kortet använd som bibliotekskort på Universitetsbiblioteket. Om biblioteksfunktionen inte fungerar, kontakta Universitetsbiblioteket för vidare felsökning.

    Kontakta Universitetsbiblioteket

    Om du har problem vid låneautomaten kan det bero på att streckkoden på kortet är trasig. Om så är fallet, besök Servicecenter för att få ett nytt kort.

    Servicecenters adresser och öppettider

  • Jag har problem med att skriva ut/kopiera

    Du hittar svar på vanliga frågor om utskriftsfunktionen på våra GUprintssidor.

    Utskriftstjänst - GUprint

    Om du inte hittar vad du söker, besök ett Servicecenter för hjälp eller kontakta GUprint-supporten.

    Kontakta GUprint-supporten

  • Det står fel namn på mitt GU-kort

    Namnet på GU-kortet styrs av vad som finns inlagt i Ladok, som i sin tur hämtar uppgifter från folkbokföringen. Överföringen av nya uppgifter från folkbokföringen till Ladok kan ta upp till åtta dagar.

    Om du märker att felaktiga uppgifter ligger kvar i universitetets system trots att de är ändrade i folkbokföringen, behöver du ta med dig uppdaterat körkort, pass eller personbevis till ett Servicecenter som skannar uppgifterna och skickar dem till Ladok.

    Efter att uppgifterna uppdaterats i alla system, vilket kan ta upp till sju arbetsdagar, kan du återigen besöka ett Servicecenter för att få ett nytt GU-kort utskrivet med rätt namn.

  • När måste jag senast byta mitt gamla GU-kort?

    Om giltighetstiden som står på framsidan på ditt kort är 2019/48 eller senare är ditt kort fortsatt aktivt till årsskiftet 2020/2021.

Till GU-kortportalen

Logga in för att beställa kort, ändra PIN-kod eller spärra kortet

Uppdatering av systemet

GU-kortportalen kan vara otillgänglig vissa dagar mellan 10.30-11 och 16-16.30 för uppgradering av systemet. Avvakta i så fall en stund och försök sedan logga in igen.

Support för GU-kortet

Ställ din fråga om GU-kortet

Hitta Servicecenter

Servicecenters adresser och öppettider

Sidansvarig: Studentportalens redaktion|Sidan uppdaterades: 2020-07-03
Dela:

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://studentportal.gu.se/e-tjanster/gu-kort/?skipSSOCheck=true&referer=https%3A%2F%2Fwww.gu.se%2Fservicecenter
Utskriftsdatum: 2020-07-04

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?