Nominering för IT-fakultetens pedagogiska pris 2024 är öppen

Studenter och anställda vid IT-fakulteten inbjuds att nominera lärare eller lärarlag till pedagogiskt pris vid IT-fakulteten för 2024.

Priset ges för pedagogiska insatser på grund-, avancerad- eller forskarnivå inom ramen för IT-fakultetens utbildningsområde.

Vem kan bli nominerad?

Priset kan komma ifråga för alla lärare som undervisat inom IT-fakultetens utbildningsområde. Nominerade lärare kan även ha sina huvudsakliga anställningar utanför IT-fakulteten och dess institutioner, men där personen bedriver undervisning på någon av IT-fakultetens båda institutioner.

Kriterier och riktlinjer för bedömning av nomineringar

Pristagare ska svara mot minst ett av dessa två kriterier:

1. Pristagare ska ha utvecklat, och i undervisning med stor framgång genomfört, en innovativ pedagogisk idé.
  2. Pristagare ska ha utfört en flerårig synnerligen uppskattad och framgångsrik lärargärning.

Priset ges i form av ett verksamhetsbidrag om 100 000 kr, oavsett hur många som delar på priset. Priset ska användas för pristagares förkovran och utveckling i tjänsten.

Hur nominering ska ske:

Om nominering sker enligt kriterium 1:

• beskriv den innovativa pedagogiska idén
  • beskriv inom vilket program och/eller kurs som idén har genomförts och även hur idén har blivit framgångsrik/uppskattad, till exempel med hjälp av kursutvärderingar och/eller stödbrev från studenter

Om nominering sker enligt kriterium 2:

• beskriv lärargärningen
  • beskriv vilken tidsperiod som lärargärningen avser och vilket program och/eller kurs som berördes av lärargärningen, samt på vilket sätt lärargärningen kan anses framgångsrik/uppskattad, till exempel med hjälp av kursutvärderingar och/eller stödbrev från studenter

Därutöver anges:

• Vilka effekter som den pedagogiska idén (kriterium 1) eller lärargärningen (kriterium 2) har fått, till exempel sådant som färre avhopp, bättre betyg eller någon helt annan form av positiv effekt
  • Stöd för nomineringen, till exempel namn på de lärare/studenter som står bakom

Studenter nominerar sina kandidater via Göta studentkårs IT-sektion Deadline: 12 Februari 2024

Tidigare pristagare