Hand som skriver i en anteckningsbok.

Open call: Stadens interaktioner

Studenter på Redaktionell praktik söker skönlitterära texter till en antologi på temat "Stadens interaktioner". Vill du vara med och skapa en stad?

Stadens interaktioner

Har du blivit utskälld av en busschaufför över högtalarsystemet? Haft ett givande samtal med en tant på en parkbänk eller velat skrika ”HÅLL KÄFTEN!” till högljudda tonåringar på spårvagnen? Känt expeditens blick i ryggen eller blivit tilltalad på ett språk du själv inte talar? Kanske hittade någon din borttappade plånbok utan att kapa din identitet – eller så kapade de den faktiskt? Hur bemöter man den enträgna försäljaren på torget eller tiggaren på gatan? Gör man det alls?

Vi bor allt tätare men blir allt ensammare. Är det ett problem eller tycker du i hemlighet att det är rätt skönt att slippa prata med folk? Där nätets algoritmer erbjuder en trygg bubbla, tvingar staden människor från olika bakgrunder, med olika erfarenheter och förutsättningar att mötas. Vad sker i de mötena, hur ser de ut och vad ger de upphov till? Vissa möten skapar spänning och distans medan andra skapar gemenskap och för oss samman.

Bidra med din text till antologin

Vi på Redaktionell praktik på Göteborgs universitet söker nu bidrag till en antologi på temat Stadens interaktioner. Berätta om mellanmänsklig kontakt, eller om bristen på den! Om mötena med människor på torget, på restaurangen, i gallerian, i kollektivtrafiken, på gatan eller kanske på parkbänken. Det kan vara positiva eller negativa interaktioner, viktiga eller oviktiga. Vackra eller fula, intressanta eller tråkiga.

Vi söker skönlitterära texter som kortprosa, dikter, brev eller dagboksinlägg. Du som skribent kommer få möjlighet att bearbeta och utveckla din text tillsammans med en redaktör. Vi söker även kreativt bildmaterial såsom illustrationer, fotografi, seriestrippar, kollage eller måleri. Utforska staden och alla dess möjliga möten och omöten!

Praktisk information

Skicka din eller dina texter på max 7 sidor (A4, 12 pkt, 1,5 radavstånd) per person till redaktionellpraktikgu@gmail.com senast den 24/3 2024. Textbidrag skickas i Wordformat. Om ditt bidrag kräver specifik formatering skickar du både i Word och pdf-format. Bildbidrag skickas som jpeg- eller png-filer. Bidragen får vara skrivna på svenska, norska, danska och engelska. Om du vill bolla idéer, har frågor eller vill få mer specifika direktiv är du välkommen att höra av dig till oss på mejl. Bidragen kommer tillsammans att bilda en fiktiv storstad, och därför undanbeder vi specifika ortnamn.

Institutionen för språk och litteraturer