Statsvetarstudent vinnare av riksdagens uppsatstävling 2023

Filippa Werner Sellbjer får riksdagens pris för sin masteruppsats där hon undersökt hur riksdagsledamöter ser på sina möjligheter att genomföra politiska förslag som syftar till att motverka klimatförändringar.

Filippa Werner Sellbjer
Filippa Werner Sellbjer.

Till riksdagens uppsatstävling kan varje institution vid svenska lärosäten nominera en uppsats där ämnet har en tydlig koppling till riksdagen. Uppsatserna bedöms av en priskommitté med bland annat talmannen och de vice talmännen. De två vinnarna utses  sedan av riksdagsdirektören.

Filippa Werner Sellbjer skrev sin uppsats Swedish MPs perceptions of their ability to act on climate changes som student på masterprogrammet i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.

Ur priskommitténs motivering:

"Uppsatsen innehåller en imponerande kvalitativ analys av riksdagsledamöters uppfattningar om sina möjligheter att agera inom klimatpolitiken. Uppsatsen håller hög kvalitet i såväl teorival och metod som analys. Uppsatsen är även pedagogisk och transparent, vilket bl.a. avsnittet om operationaliseringar tydligt visar. Slutsatserna i uppsatsen är formulerade med en förtjänstfull omdömesgillhet. Författaren bidrar således genom sitt bidrag berömligt med värdefull kunskap i ett ämne med politisk aktualitet."

Filippa Werner Sellbjer fick beskedet om vinsten direkt från talmannen Andreas Norlén före jul. Vinsten är ett diplom och en gåva. En prisceremoni och ett seminarium kommer att hållas i Förstakammarsalen i riksdagen för att uppmärksamma uppsatsen under våren 2024.

Text: Anna-Karin Lundell

Läs mer: pressmeddelande från Riksdagsförvaltningen

Mer information

Uppsatsen finns i universitetets databas GUPEA: SWEDISH MPS’ PERCEPTIONS OF THEIR ABILITY TO ACT ON CLIMATE CHANGE. An interview study of external efficacy, representation, and climate change (gu.se)

Handledare: Anna Bendz, universitetslektor, Statsvetenskapliga institutionen, Göteborgs universitet.

Filippa Werner Sellbjer har också tagit emot Göteborgs universitets hållbarhetspris, GUSTA, för sin uppsats. Priset delades ut 21 november 2023 vid Göteborgs universitet till uppsatser som bidragit till enastående prestationer inom ämnet hållbar utveckling.

I dag är Filippa Werner Sellbjer doktorand i vetenskapsteori vid Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori vid Göteborgs universitet.

Statsvetenskapliga institutionen